Leírás
A játékosok a vazallusaikkal (parasztok, lovagok, útonállók, barátok) együtt városokat, utakat, várakat, kolostorokat építenek.
A játékot egy hasonló nevű középkori francia város ihlette. Külön kezelhető részekből áll a tábla, különböző terepmozaikokból, melyket a játékosok helyeznek el a játék folyamán; a térképépítés a legfontosabb stratégiai elem és ez biztosítja azt is, hogy nagyon változatos helyzetek alakulhassanak ki. A legfőbb cél a győzelmi pontok begyűjtése, mielőtt a tereplapok elfogynának.
Minden játékosnak van 7 fabábuja (a nyolcadikat csak a pontozótáblán használja), amiket elhelyezhet a térképen abból a célból, hogy saját birtokait jelezze. A tereplapok hasonlóak, de mégis különböznek egymástól attól függően, hogy mit ábrázolnak: mezők, városok, utak és kolostorok. Amikor egy játékos elhelyez egy mozaikot, meg van a lehetősége arra, hogy elhelyezze saját bábuját valahol a lapocskán azért, hogy győzelmi pontokat gyűjtsön attól függően, hogy melyik adott elemre (út, mező stb.) helyezte a bábut.
Az útra vagy városra helyezett bábu értéke nőni fog az út hosszától, a város növekedésétől függően; a legnagyobb különbség az, hogy a játék végén egy befejezetlen út is jelent győzelmi pontokat, míg a befejezetlen város csak a felét éri. Ezen kívül az útra vagy városra helyezett bábuk még használhatók lesznek ugyanabban a játékoban, (mivel levehetők, ha az út vagy város befejezett), ami növeli stratégiai értéküket. Másrészről azokat a bábukat, amiket mezőre helyezünk, csak a játék végén értékelhetjük. Végül több pontot érnek, de amelyiket egyszer mezőre helyeztük, játék végéig ott marad, nem lehet újból használni.
A bábukat olyan területre lehet helyezni, ahová más játékos még nem rakott; mindenesetre, ahogy a térkép növekszik méretben és egyre bonyolultabbá válik, bizonyos területek összeolvadhatnak egyetlen zónába, tehát előfordulhat, hogy különböző játékosokhoz tartozó bábuk osztoznak ugyanazon az úton, városon, mezőn és a győzelmi pontok is megoszlanak vagy megsemmisülnek. Ebben a helyzetben nagyon hasznos a kolostor, mivel azok külön tereplapon vannak és ha egy játékos elhelyezi rajta a bábuját, akkor soha nem kell osztoznia győzelmi pontokon; másrészről viszont kolostorral nehéz magasabb pontszámot elérni.
Egy másik interakciós lehetőség a játékosok között, a terepmozaikok elhelyezése. Mivel a lapokat nem lehet ?nem természetes? módon elhelyezni (pl.: egy út hirtelen véget ér a mező közepén), rákényszerülhetsz arra, hogy az elhelyezéssel az ellenfelednek előnyt adsz. Viszont van egy olyan változata a játéknak, ami lehetővé teszi a játékosoknak, hogy három lapocska legyen a kezükbe ahelyett, hogy azt az egyet kell elhelyezni, amit húzott. Ez a verzió csökkenti a szerencse szerepét és több lehetőséget ad a játékosoknak stratégiai szempontból is.
A Carcassonne ugyanolyan jó játék két embernek (ritka eset!), mint több játékosnak, óriási változatossággal, ami annak köszönhető, hogy a játéktábla darabokból áll. A játék összetevői nagyon jó minőségűek, a képek is egyszerűek és érdekesek.
A kiegészítések szintén nagyon jók. A Folyónál nagyobb szerepet kap a stratégia az új folyó- és tólapocskákkal, míg a Fejlesztés támogatja a 6 emberes játékot és egy-egy új bábut kap minden egyes játékos. Ha élvezted a Carcassonne-t, valószínűleg mindkét kiegészítőre szükséged lesz.
A játék nagyon erősen a szerencsén múlik, mivel minden játékos egyetlen véletlenszerű mozaikot húz körönként: tehát lehet, hogy a rossz szerencsének köszönhetően nem leszel képes kivitelezni terveidet és stratégiádat. Mindenesetre néha az ellenfeleid adnak némi segítséget azzal, hogy ha olyan kártyát kell letenniük, amire épp szükséged van.
Sir Muki
|
|