JÁTÉKLAP - BÉTA verzió

Online társasjáték

Üzenő / Chat



Az üzenő használatához regisztrálnod kell magad!
Regisztrálj most!

Löwenherz


(A játéklaposok szavazatai alapján)
7.0
(5)
5.0
(3)
6.3
(3)
7.0
(3)
7.3
(3)
4.0
(2)

Információk

Szerzô Teuber, Klaus
Játékidô 60 perc
Játékosok száma 2-4 fô
Alsó korhatár 12
Mechanika területvédős, bekerítős (kerítés nélkül)
kézből gazdálkodós (ami a kezedben van, azzal operálsz)
elemekből álló játéktér (legnépszerűbbek a hatszögek)
Kategória területnövelős (hektárra gyűjtős)
politikai (hazudj, csalj, lopj, manipulálj, mondj beszédeket)
középkori (középkorban játszódik)
Kiadó Mayfair Games,Piatnik,Tilsit,999 Games
Egyéb nevek Domaine,Leeuwenhart,Oroszlánszív

Képek

Játékszabályok

Játékszabály neve Feltöltés dátuma Feltöltötte Link
Oroszlánszív játékszabály 2006-11-02 BiduLetöltés

Leírás

A király elhagyta az országot, a nemesek pedig szétszabdalták a birodalmat. Az Oroszlánszívű modern feldolgozása a Catan telepeseinek szerzőjétől, Klaus Teubertől.

Miután megalkotta a nagy sikerű Catan telepeseit, Klaus Teubert előállt az Oroszlánszívűvel. Eredetileg egy nagyon gonoszkodós játék volt, mindenki vaktában választott a különböző akciók közül és ha többen ugyanazt választották, egyezkedniük kellett. Sokaknak tetszett a játék, de néhányan lassúnak és hosszúnak és túl gonosznak érezték. Ezután született a Domaine, ami a Löwenhertz áttolgozása. A vaktában választás és az alkudozás elhagyásával gyorsabb és játszhatóbb játék készült.

A játék kezdete előtt össze kell rakni a táblát. Ez 9 mozaiklapból áll, amik egyenként 16 négyzetre vannak osztva (4x4). A négyzeteken lehetnek erdők, bányák, falvak, és mezők. Az egyik mozaikon van a Királyi Város, ezt kell középre helyezni, a többi lapot pedig köré úgy, hogy egy 3x3-as játéktáblát kapjunk, majd hozzáillesztjük a széleket is. Minden játékos kap egy várakból és lovagokból álló, műanyagból készült tetszetős készletet. Felváltva elhelyeznek egy-egy várat és lovagot a táblán. Kastélyt csak mezőre, a lovagokat pedig csak a kastély mellé rakhatjuk, de falura és bányára nem kerülhetnek. Az egyes játékosok nem rakhatnak már meglévő kastélyuk mellé másikat 7 mezőn belül. Miután mindenki elhelyezte a várait, kezdődhet a játék.

Az alapvető cél az, hogy a kastélyt fallal körülzárjuk, hercegségeket hozzunk létre. Ha sikerül bezárni egy ilyen területet, össze kell számolni a pontokat minden erdő (1 győzelmi pont) és falu (3 gyp.), valamint a Királyi Város (5 gyp.) után, ami az adott hercegségen belül található. A bányák önmagukban nem jelentenek pontot, de biztosítják a nélkülözhetetlen állandó bevételt. Mindegyik játékos 3 kártyát kap, amit a kezében tart és amikor rákerül a sor, egyet ki kell játszania vagy el kell adnia. A kijátszás annyit jelent, hogy végrehajtjuk a kártyán jelzett akciót miután kifizettük az árát (bővebben később.) Eladni úgy tudjuk, hogy képpel fölfelé a táblán erre kijelölt piac részre kell helyezni. Ezután a játékos vagy a pakliból húz egy lapot vagy választ egyet a piacról. Minden kártyán 2 szám található: az első (piros), amennyibe az akció végrehajtása kerül,a második (kék) szám pedig azt az összeget jelenti, amit eladáskor kapunk a kártyáért.

Öt különböző típusú akciót jelölhetnek a lapok.

Határkő elhelyezése: ezeken a kártyákon egy és három közötti határkő szimbólum jelzi, hogy hányat helyezhetünk el a táblán az adott lapért cserébe. Ezeket a négyzetek közé kell helyezni, a tábla bármely részére kivéve lovag és kastélya közé.

Lovagok elhelyezése: a kártyán lévő ábrának megfelelően egy vagy két lovag rakható fel a táblára, de mindenképp szomszédosnak kell lenniük (derékszögben) egy már fent lévő kastéllyal vagy lovaggal és őket sem rakhatjuk bányára vagy falura. Ha erdőre akarjuk rakni, egy dukáttal többet kell érte fizetni.

Területszerzés: két négyzettel lehet növelni a hercegség területét. A szükséges mennyiségű határkövet a játékos megkapja és elhelyezi a táblán, majd a megfelelő pontokat hozzá kell adni a pontjaihoz és le kell vonni attól, akitől a területet elvették. Ez az akció csak úgy hajtható végre, ha valakinek több lovagja van, mint a szomszédos hercegségnek és a kiszemelt területen nem lehet lovag vagy kastély.

Dezertőr (átfutás): egy szomszédos ellenféltől elvehetünk egy lovagot és azt saját hercegségünkbe rakhatjuk. A bányák akkor jövedelmeznek, ha négy (arany, ezüst, réz és gyémánt) közül van valamennyi a játékos területén. Ekkor minden kör elején annyi dukátot kap, ahány különböző bányája van. Tehát maximum 4 dukátot kaphatunk hercegségenként, de ez a bevétel döntő lehet akkor, ha ezáltal használhatjuk a kártyákat ahelyett, hogy el kéne adni őket. Ha sikerül egyféle bányából hármat megszerezni, akkor megkaphatjuk az adott típus monopóliumát, ami körönként 5 dukátot jelent.

A játék addig tart, amíg valaki el nem éri az adott mennyiségű győzelmi pontot (ez mindig a játékosok számától függ), vagy ha elfogynak a felhúzható lapok a pakliból. Ez utóbbi esetben a játékosok még felhasználhatják a kezükben lévő lapokat és ha ezek is elfogytak, az nyer, akinek ekkor a legtöbb pontja van.

Nagyon érdekes, több különféle stratégiai lehetőséget is kínál. Van egy alap "forgatókönyv", ami abból áll, hogy amilyen gyorsan csak lehet, keríts be egy hercegséget, majd használj területszerző kártyát, hogy bányához juss, majd kezdj új területek körbekerítéséhez, terjeszkedéséhez és védelméhez. A kártyák sorrendje (hátoldaluk alapján 4 csoportra oszthatók, e szerint kell összerendezni a paklit; az elején jóval gyakoribb a határkő, míg később a területszerző lesz túlsúlyban) és az a tény, hogy a területszerzés sokkal kifizetődőbb (akár 6 határkövet is elhelyezhetünk egy ilyen akció során) is azt bizonyítják, hogy nagyon fontos minél hamarabb "kész" területre szert tenni.

Nehéz döntés, hogy félretegyünk-e már kész, de kicsi hercegséget, vagy próbáljuk kicsit növeszteni egy bánya vagy falu megszerzése érdekében. Gyötrő probléma lehet az eladásra szánt kártya kiválasztása is, főleg ha tudjuk, hogy amit kiválasztunk, az valamelyik ellenfélnek épp jól jöhet. A lovagok elhelyezése is érdekes taktikai lehetőségeket kínál. Általában a tábla szélein alakulnak ki a hercegségek, aminek következtében középen nagyobb szabad terület alakul ki, amit többféleképpen is feloszthatunk.

A játék gyors (45-60 perc) és a tartozékok is elsőosztályúak. Azok közül, akik nem kedvelik a Domaine-t, a legtöbben játszottak a Löwenhertz-cel és egyszerűen tartalmasabbnak és érdekesebbnek találták. Azok, akik először a Domaine-nel játszottak és nem tetszett nekik, túl gonoszkodónak, szerencsefüggőnek érzik, vagy úgy gondolják, hogy a legjobb stratégia, ha a leggyengébb játékost semmizik ki.

Az igaz, hogy egy kissé komisz, de jó értelemben, mivel az egész játék arról szól, hogy a másiktól "lopunk" el dolgokat, tehát nem az a "hátba szúrós" gonoszkodás. Nem is az a fajta, hogy kiszemelsz egy áldozatot magadnak úgy, hogy az már tisztességtelennek tűnhet (kivéve, ha a játékban vezetésre állóról van szó). A kártyák húzása (szerencsefaktor) sem okoz akkora problémát, bár ha egyáltalán nem kapsz határkő lapot, az okozhat némi gondot.

Ami pedig a leggyengébb játékos elleni hadjárattal kapcsolatos "panaszt" illeti, nem teljesen érthető. Természetesen "pumpolhatod" egy játékos leggyengébb hercegségét, de valószínűleg több is van neki, ami nem annyira gyenge. Ha a gyengeséget úgy értjük, hogy valakinek nincs bányája, és így kevesebb pénze van védekezni, az tényleg probléma. Ezért a kezdő játékosoknak mindenképp hangsúlyozni kell, milyen fontos szert tenni egy vagy két bányára amilyen gyorsan csak lehet.

Sir Muki

Vélemények a játékról

Plenni (2009-10-17)
8
Nagyon jól eltalált játék! Tetszik a határjelölés, így négyzetről-négyzetre kell megküzdeni a területért, ásványokért, falukért. A játékmenet is remekül lett kialakítva. A kártya húzás és kijátszás, a pénz és minden egyéb arány jól el van találva. A játék hátránya egyedül a "mindenki a győztes ellen" effektus.
mate11 (2009-10-07)
744684
A Magyarországon kapható újabb kiadás kinézetén, grafikáján csiszoltak egy kicsit (egész jól sikerült), de a műanyag alkatrészek megmaradtak. A várak és lovagok nagyon hasonlítanak a Kosmos, ill. Piatnik kiadók más-más játékainak alkatrészeire. Talán ugyanarról a futószalagról jöttek?
Úgy hirdetik a játékot, hogy egy új játék a Catan telepesei alkotóitól... Hm?
Sokban nem hasonlít a Catanra, talán csak annyiban, hogy a játéktábla variálható. Egyébként komolyabb stratégiai játék (kevesebb szerencsével), de mégsem éri el a "Catan-feeling" színvonalát.
De szívesen játszom vele.
Sir Muki (2009-08-28)
67775
Valamiért nem lett a szívem csücske, de egy-két próbát azért megér, hátha valakinek másképp alakul...
menyus (2009-07-15)
848894
Én is karácsonyra kaptam, s alig vártam, hogy kipróbálhassam. A kivitelezés szép, ötletes, megérdemli a maximális pontszámot. Egyedül a kártyákkal van gondom, méretük miatt nem találtam rá fóliát, így függetlenül a többi elem tartósságától, a játék viszonylag hamar használódhat.
Maga a játék nekem sem tartozik a kedvenceim közé, bár nem rossz, az élvezetességre nem volt szívem hármast adni, de a négyes kissé erős osztályzat/3,5/. Persze lehet, hogy csak valami oknál téves stratégia alapján játszottuk, de majd mindig én nyertem, oly módon hogy türelmesen vártam, majd hatalmas terület lekerítésével igen sok pontot szereztem.
Ráadásul majd minden játék úgy alakult, hogy az nyert aki egy kivételével hanyagolta az összes többi területét, így ugye eléggé leegyszerűsödött a játék.
A játékban nem elhanyagolható a szerencse szerepe sem, hisz ha nem juttsz hozzá egy szükséges kártyához - főként a területnövelést lehetővé tévőhöz - az igencsak visszafoghatja a fejlődésed, de ez azért messze nem szerencse játék, s nem az nyer akinek jó a lapjárása. A játék során gyakran előfordul, hogy a másik rovására kell terjeszkedned, ami ugye dupla öröm, mert így nem csak saját pontjaid számát növeled, hanem ellenfeledét is csökkented. Mindent összevetve érdemes kipróbálni, a szabály viszonylag egyszerű, a játékidő sem túl hosszú, néhány kellemes óra eltöltésére kiválóan alkalmas.

Néhány újabb játék után jelentősen változott pozitív irányba a játékról alkotott véleményem. Valóban fantasztikus lehetőségek rejlenek benne. Az egyik legjobb játék, messze izgalmasabb a szerző világhírű alkotásánál a Catannál.
Bidu
6
Nagy várakozásokkal nyitottam ki a játék dobozát, amelyet karácsonyi ajándékként kaptam.
Nagyon külalakra nagyaon tetszetős darab, annak ellenére, hogy műanyag bábúkat tartalmaz. El voltam bűvölve. A fizetőeszközök jól megfogható aranytallérok. Nagyon jók! A dobozt jobban megnézve kiderült, hogy a játék címe nem is Oroszlánszív, hanem Droszlánszív (Ahogy azt Jenoe már korábban is említette. :))
Az első játék nem volt valami sikeres. Pedig nagyon készültem rá. Később azért még elővettük párszor, de nem igazán nyerte el a tetszését baráti társaságunknak. Szerintem a szerencse igenis meghatározó ebben a játékban, annak ellenére, hogy lehetőségünk van a lapok lecserélésére.
Pedig elvileg minden van benne ami jó lehet... Vásárlás, küzdelem, stratégia, taktikázás, építkezés. Ám mégis. Valahogy nem nyújt akkor élvezetet, amit vártam tőle.
Ez persze nem jelenti azt, hogy rossz játék! Nekem - nekünk - nem tetszik annyira.