Leírás
Remek kétszemélyes taktikai játék Kniziától, Gyűrűk Ura köntösbe bújtatva. Sok játékos és Tolkien-rajongó gondolhatja amikor először szemügyre veszi Knizia új játékát, hogy már megint egy újabb Gyűrűk ura játék!
Nem kellene elhamarkodottan ítélkezni, hisz egy esélyt mindenképp megérdemel: és ha ezt megtettük gyorsan rájövünk, hogy ez az egyik legjobb kétszemélyes játék, amit valaha kiadtak! A Kosmos amúgy is magas színvonalú "kétjátékos" sorozatának részeként nemcsak, hogy tartja a magas szintet, de önmagában is mértékadó.
Első pillantásra feltűnhet a hasonlóság - minden idők klasszikusával - a Stratego-val: Középföldének egy szépen illusztrált, de absztrakt térképen folyik a játék és a résztvevők 9-9 karakterrel rendelkeznek, melyek az ellenfél számára rejtve vannak. Csak azok válnak ismerté, melyek a csatamezőn találkoznak egymással. Mindkét játékos a saját térfelén elrendezi a saját csapatát úgy, hogy a térképet kettéválasztó hegylánc üresen marad.
Továbbá mindkét játékos rendelkezik egy 9 lapból álló paklit "erőkártyák" és varázslatok. A két kártyacsomag majdnem teljesen egyforma, de a sötét játékosnak eggyel több az erőkártyája, míg a Szövetség játékosa egy varázslattal kap többet.
Mikor a karakterek elfoglalták a helyüket, kezdődhet a játék: a résztvevők körönként egy mezővel mozgathatják előrébb a bábuikat, minden körben egy-egy karaktert. A mozgatásnál bizonyos szabályokat figyelembe kell venni: általában mindenki csak előre mozoghat; egy mezőn egy játékosnak maximum két figurája lehet. Így előbb utóbb az ellenséges vonalak találkozni fognak egymással, és akkor elkerülhetetlen a küzdelem. A karaktereket akkor fel kell fedni és első lépésként, figyelembe kell venni speciális képességüket.
Ha egyiküket sem győzik le ezen képességek következtében, csak akkor jön a csata következő fázisa. Ebben mindkét játékos kiválaszt a kezében lévő lapok közül egy-egy kártyát, és azt egyszerre felfedik egymásnak. Alapvetően mindegyikük célja az, hogy a csatában nagyobb erőt tudjon bevetni. Ez a karakter erejének és a kijátszott erőkártyának az összege. Akinek ez a szám magasabb, megsemmisíti az ellenfelét, vagy döntetlen esetén mindkettő lekerül a tábláról.
A csata kimenetelét befolyásolhatja, ha egy játékos úgy dönt, hogy erőkártya helyett inkább egy varázslat kártyát játszik ki. A varázslatok megelőzik a küzdelmet. Így előfordul, hogy a hős vissza tud vonulni a küzdelemből, de mindkét harcoló fél azonnal elpusztul a varázslat erejétől. Egy ilyen összecsapás során mindkét oldal veszít az erejéből. Minél többet harcolunk, annál kevesebb kártya marad a kezünkben.
Ha az összes kártyát kijátszottuk, akkor újra felvehetjük a paklit. A győzelem érdekében a szövetség játékosának el kell juttatnia Frodót Mordorba, mialatt Szauron vadászik rá. A sötét játékos akkor is nyerhet, ha eljuttatja 3 egység a Megyébe. A játéknak még nincs vége ezzel az alap mechanizmussal, mert az egyes szereplők különleges képességei sokszor módosítják a szabályokat. Így a Fekete lovas és a Nazgúl több mezőt is mozoghat , Samu és Frodó lényegesen erősebb együtt. Gimli azonnal végez az Orkkal, ha a csatamezőn találkoznak stb.
Jól használva, ezek a speciális képességek nagyban befolyásolják a játékos stratégiáját, és ha okosan és taktikusan használjuk ezeket, akkor döntő lépéseket tehetünk a győzelem felé. Annak ellenére, hogy egyértelmű a hasonlít a Stratego-ra, egy egyedülálló új játékkoncepciót kíván, ami tökéletesen ötvözi a tábla- és kártyajátékok elemeit. A szabálya rövid, ami könnyen elsajátítható, de így is magas szintű taktikai lehetőségeket kínál, ami különösen azok számára lehet vonzó, akik nem szeretik azokat a játékokat, melyekben túl sok minden múlik a szerencsén.
Ebben a játékban a szerencse fogalma nem ismert. Míg a karaktereink találkozásai, és a kártyák kijátszása látszólag véletlenszerű eredményt hoz, valójában sokkal inkább tulajdonítható az előzetes tervezésnek és a blöffnek. Mikor a kártya kijátszására kerül a sor jónéhány kombinációt kell számításba venni, és időbe telik kiokoskodni, vajon az ellenfél hogyan dönt, mit fog csinálni. A játék igyekszik hű maradni az eredeti történethez, sok eleme tükröződik így vagy úgy a szabályban. A karakterek különleges képességeit úgy választották, hogy passzoljon a megírt alakhoz. A Szövetség erői gyengébbek Szauronénál és így tovább.
Sir Muki
|
|