2002-ben a Kosmos bemutatta kétjátékos szériájának egy újabb darabját, az Odins Rabent (Odin hollói). Egy csinos és egyszerű taktikai kártyajáték, ahogy azt a „kétjátékosoktól” elvárjuk.
Odin, a skandináv istenség minden reggel elküldi két hollóját, Hugint és Mugint, hogy átkutassák és megfigyeljék a világot. A két játékos irányítása alatt különböző tájakon utaznak keresztül. Ennek érdekében gondoskodniuk kell az utazáshoz szükséges kártyákról. A terület- és akciókártyák okos felhasználásával az egyik holló megnyeri a versenyt és elsőként tér vissza Odinhoz a napi jelentéssel. De maga Odin is támogathatja egyik vagy másik hollóját, meglepő változásokat okozva ezzel a játékban.
Alapvetően háromféle kártyából áll a játék:
- területkártyák dupla „tájképekkel” – ezekből épül az útvonal, amivel a hollóknak meg kell birkóznia (hegyek, folyók, rétek, dombok, jégmezők)
- akciókártyák – repülés és Odin-kártyák
- varázsló kártyák, amelyekkel extra pontokat lehet gyűjteni.
A játék kezdetén 9 dupla oldalú területkártyát rakunk sorba az asztalon, melyek meghatározzák a kezdeti útvonalat. Mindegyik kártyán két tájkép található, így két egymástól független oszlopot kapunk: a két holló útvonalát.
Egy játékos 5 akciókártyát tarthat a kezében. Ezek lehetnek repüléskártyák meghatározott tájképet ábrázolva, vagy befolyásos Odin-kártyák, melyek néha rendkívüli mozgást vagy akciót tesznek lehetővé. A repüléskártyákkal a hollók útjuk során haladhatnak az azokon megjelelölt tájakon.
Az egyes körökben a játékosnak a következő lehetőségei vannak: kijátsszhat három tetszőleges kártyát a kezéből, vagy elhelyezheti őket a „titkos” paklijába (arccal lefelé). Kijátsszhat további 3 kártyát ebből a titkos pakliból is, de végig kell gondolnia a korábban lerakott kártyák sorrendjét (kezdve a legfölsővel). Ezzel a játékosoknak lehetősége nyílik 3-nál több kártya kijátsszására is. Így igazából ez a raktározó alap a korábbi körök elmulasztott akcióból áll össze. A szabályok megengedik, hogy a saját titkos paklinkat megnézzük, de egy szigorúbb szabályozással ki is hagyható (haladó játékosoknak kifejezetten ajánlott).
A ritka, de hatalmas Odin-kártyák különböző lehetőségeket nyújtanak: könnyíthetik a saját hollójuk útvonalát, vagy elzárhatják az ellenfél útját. Például lehetővé teszik a területkártyák kicserélését, elmozdítását vagy akár megsemmisítését is. Az Odin köve (Stone of Odin) akadályként rakható le egy útra stb. A kör végén mindegyik játékos eldöntheti, hogy meghosszabítja-e mindkét holló repülését egy (Odin kártyával három) új területkártya elhelyezésével (a már lerakott sor végére!). Például ha az egyik holló elakadt, de a másik nem, ez segíthet némi időt nyerni a felzárkózáshoz.
Végül az aktív játékos azzal fejezi be a körét, hogy a kezében lévő lapokat kiegészíti ötre.
A hollók repüléséhez hasonlóan van egy „mágia verseny” is a résztvevők között. Dönthetnek úgy is, hogy licitálnak Odin varázsútjára akciókártyájukkal. Az épp aktuális varázskártya határozza meg, mely akciókártyákat lehet a következő licitre felhasználni - mivel a 6 lehetséges kártyából mindig csak kettőt lehet használni. A legmagasabb ajánlatot tevő játékos kapja a varázskártyát és néhány plusz pontot a játék végén. Három körig tart a verseny, a győztes pedig az, akinek a hollója a legtöbb pontot gyűjtötte.
Ez a csinos kis taktikai kártyajáték jó mulatságot nyújt. A titkos kártyacsomag lehetővé teszi a mozgások előre terveézést. Igazán nagy ugrásokat is végrehajthatunk, ha egy jól megtervezett körben 6 akciókártyát kijátsszunk. Az Odin kártyák gondoskodnak annak lehetőségéről, hogy ellenfelünk útjába komoly akadályokat gördítsünk. Természetesen ez mindkét oldalra egyaránt igaz, tehát kialakulhat nagyon kemény verseny is a játékosok között, főleg, ha a repülés útvonalát hosszítja egyik vagy másik játékos. A játék további pozitívuma, hogy a szemet is gyönyörködteti: jó sikerült, szép képek kerültek a kártyákra.
Sir Muki
|