Leírás
A játékosok portugál kereskedőket alakítanak. Ahhoz, hogy nyerjenek fejleszteniük kell magukat több területen is, úgy mint hajóépítés, termelés, adózás, felfedezés s kolóniák alapítása. A Hans im Glück játéka, melynek hátterében a késő középkor áll, amikor a portugál felfedezők először jutottak el Indiába. Ebben az időben kizárólag arab kereskedők foglalkoztak fűszereladással, a portugálok ki voltak rekesztve ebből a vonzó üzletből. De ez nagyon gyorsan megváltozott, mikor Goa szigetét meghódították és támaszpontot létesítettek ott. A portugálok kiterjesztették érdekeltségeiket Kelet-India felé, több területet meghódítottak és végül aláírtak egy megállapodást a szultánnal, ami garantálta nekik a szegfűszeg kereskedelem monopóliumát.
Minden játékosnak van egy raktára és egy fejlesztés táblázata. A játék körökre oszlik, amik 3 további fázisra oszthatók: árverés jelzők elhelyezése, licitálás és akció végrehajtása. Az első fázis a népszerű licitálós mechanizmus (ami nagyon sok új játékban megtalálható) trükkös változata. Az asztal közepén elhelyezett táblán az akciózsetonok arccal fölfelé egy 5x5-ös négyzetrácsra vannak elhelyezve. Az első játékos, akit egy zászlóval jelölünk, azzal kezdi, hogy lerakja a zászlót az egyik üres mezőre. A következő játékos a licitkártyáját rakja le egy olyan mezőre, ahol már van akciólapocska, de szomszédosnak kell lennie a zászlóval. Ezután a harmadik játékos következik, aki az előző játékoséval szomszédos területre helyezi a maga licitkártyáját, és így tovább, míg mindegyik játékos le nem rakta a magáét, majd legvégül az első játékos következik, aki először a zászlót rakta le. Ezután kezdődik a licitálás. Először a zászlót lehet megvenni, a játékosok az óramutató járásával megegyező irányban licitálnak. Mindegyiküknek többet kell ígérni, vagy passzolhatnak. A zászló tulajdonosa teheti az utolsó ajánlatot. Ha az övé a legnagyobb licit, kifizeti az összeget a banknak és megtartja a zászlót. Ha senki nem licitált, megkapja ingyen. Egyéb esetben az a játékos, aki a legtöbbet ígérte, az előző tulajdonosnak fizet és ő kapja meg a zászlót. Ezután a következő játékos árulja az ő zsetonját ugyanilyen módon, addig, amíg az összes megjelölt akciólapocska el nem kelt. Az elárverezett lapocskák különböző lehetőségeket biztosítanak a játékosoknak. Vannak például olyanok, amik megengedik egy extra akció elvégzését vagy lehet fűszert termő ültetvény is. Vannak olyanok is, amelyek a játék végén győzelmi pontokat érnek.
Az akciófázisban mindenkinek 3 akciója van. Először a zászlót birtokló játékos kezdi az első akcióját, majd a többi játékos következik az óramutató járásával megegyező irányban. Ha mindenki végzett az elsővel, a "zászlós játékos" kezdi a második akcióját. Mindenki 6 akció közül választhat. A győzelemhez a legfontosabb az előrehaladás a fejlesztéstáblázaton. Ezért fűszereket és hajókat kell vásárolni, ami egyre drágább lesz, ahogy a táblázat magasabb szintjei felé haladunk. Három további akció a hajóépítés, a betakarítás és az adóztatás. A hajók száma, a fűszerek és a pénz a fejlesztés táblázat megfelelő oszlopában van jelezve. Minél magasabb szinten vagy a játékos, annál többet kereshet az egyes mezőkkel.
Az expedíció-akció annyit tesz, hogy a játékos eldobhat expedíciós kártyákat, amiért vehet például új hajókat, kolonistákat, szerezhet pénzt vagy csökkentheti a fejlődés költségeit.
Ennél kicsit bonyolultabb akció a telepalapítás. 4 különböző kolónia szerepel a játékban, ahol fűszereket lehet termelni (de azt nem felejtsük el, hogy az ültetvénnyel is szert tehetünk rájuk!). Ahhoz, hogy egy új telepet alapítson, a játékosnak a telep típusától függően megfelelő számú telepest kell megmozgatnia. Az elsődleges forrása a fejlesztéstáblázaton jelzett, az adott pillanatban rendelkezésére álló telepesek. Ezen kívül még eldobhat esetleg két lapot is a készletéből és az azokon jelzett számú telepest is megkapja. Ha még ez sem lenne elég, lehetősége van telepes kártya kijátszására is, feltéve, hogy rendelkezik ilyennel.
A játéknak nyolc kör után van vége, a felénél kis szünetre meg kell szakítani, amikor is új akciólapocskákat kell elhelyezni a táblán. Az nyer, akinek a legtöbb győzelmi pontja van.
Ez hét különböző módon lehet szerezni: jelzők helyzete a fejlesztés táblázaton, telepesek száma; expedíciós kártyák; pénz; ültetvények és kétféle akciólapocska.
A Goá-t nagyon jó játszani, ha egyszer megérti az ember a játék mechanizmusát. Minden játékos építgetheti a maga birodalmát és örülhet neki. Nem kell attól tartania, hogy más játékos árthat neki vagy esetleg valamilyen tekintetben utolsó helyen áll. Mivel annyi módja van a győzelmi pontok megszerzésének, igazából nincs mit elrontani. És pontosan ez az, ami bizonyos szempontból hátrányává válik a játéknak: mindenki jól érzi magát, de nincs igazi versengés és elég nehéz számon tartani játék közben, hogy éppen ki vezet. Ez persze csak egy nézőpont, biztosan vannak, akik pont az ilyen típusú játékokat szeretik. Főleg akkor, ha különböző taktikai képességekkel megáldott játékosokról van szó, a Goa lehet a tökéletes választás. Ettől eltekintve van annyira bonyolult és összetett,hogy hosszú időre garantál jó szórakozást és különösen érdekes a licitálás mechanizmusa.
Sir Muki
|
|