Leírás
Friedemann Friese 2004-ben kiadott játéka még ma is a legjobbak között követel magának helyet! A játék során a küzdelem az energiaipar feletti uralomért folyik. Elég jól szimulálva a gazdasági folyamatokat. A játék első ránézésre kissé átláthatatlannak és bonyolultnak hat. A táblán zsúfolt, városokat összekötő hálózatok számokkal jelölve. Színes kavalkád az egész. De csak elsőre. Mert, ha tisztában vagyunk a játék szabályaival, máris értelmet nyer mindez. :)
A játékosok egy-egy energeikai vállalat vezetőit testesítik meg, akik szeretnék, ha övéké lenne a legnagyobb, városokat összekötő és energiával ellátó hálózat. Az energia előállítása azonban függ a használt technológiától.
Egy-egy vállalat maximum három erőművel rendelkezik. Így jól meg kell gondolni, hogy mely nyersanyagforrásra támaszkodunk. Erőművünk előállíthat energiát szénből, olajból, szemétből, uránból. Ezen kívül az ökológiai és fúziós erőművek is szolgáltathatják az energiát. Ez utóbbiak gazdaságosabbak abból a szempontból, hogy nem használnak nyersanyagot a működésük közben. (Ez bizony sokszor nagyon jól jöhet számunkra. Főleg, ha elszaladnak az árak a világpiacon. ) Ugyanakkor drágábban lehet hozzájuk jutni.
A játék kezdetén minden játékos választ egy területet a térképen, mely részt vesz majd a játékban. Egy-egy területen 7 várost tartalmaz. Fontos tudni, hogy bár hat terület van, mégis maximum ötön folyik a játék. (Ebből következik, hogy a kiválasztott területek nem egy játékos tulajdonát képezik!)
A játék öt fázisból áll. Először arról döntünk, hogy a játékosok milyen sorrendben követik egymást. Ez a játék elején a szerencsén múlik, később azonban attól függ, hogy kinek van a legtöbb város bekötve a hálózatába, vagy ha ez egyenlő, akkor kinek van nagyobb értékű erőműve.
A következő fázisban az erőműveket próbáljuk megszerezni. Ez licitálással történik. Ekkor minden játékos vehet egy darab erőművet a cégének. Azonban az erőműveink száma nem haladhatja meg a hármat.
Korábban már szóltam az erőművek fajtájáról, de arról nem, hogy miért éri meg mást venni, mint pl. egy szélerőművet, amely nem használ nyersanyagot... Nos, az erőművek nem egyenlő számú várost képesek ellátni energiával. valamint az is meghatározott, hogy mennyi energiahordozót (nyersanyag) tudnak tárolni. A legjobb erőművek - függetlenül a használt nyersanyagtól - akár 7 város energiaellátását is fedezhetik. (Ez bizony igen nagy szám! Ha figyelembe vesszük, hogy maximum három ilyen lehet a birtokunkban, akkor látszik, hogy összesen 21 várost leszünk képesek ellátni energiával.) A tároló kapacitásuk meg függ attól, hogy mennyi nyersanyagot használnak a villamosenergia előállítására. Egy erőmű ugyanis kétszer annyi nyersanyagot tud tárolni, mint amennyi a működéséhez szükséges. (Ez legfeljebb 6 nyersanyag lehet egy erőműnél.) A szükséges nyersanyagot azonban be is kell szerezni. Ezzel át is építünk a következő fázisba melynek során vásárolhatunk a piacról az erőműveink ellátásához nyersanyagokat.
Az aktuális árakat mindig a kereslet határozza meg. Tehát, ha sokan használnak szénerőművet, akkor valószínűleg fel fog menni a szén ára. Ez újabb finomság a játékban. Hiszen ha van egy kis tőkénk, akkor felvásárolhatjuk még olcsón a nyersanyagokat (figyelve a tárolókapacitásra).
A negyedik fázisban azután növelhetik a cégük hálózatát, új városokat kötve be a térképen. Korábban már szó volt róla, hogy ilyenkor ki kell fizetni a városok közötti távolságból eredő többletköltséget is. Ez bizony sokszor többszöröse a telepítési költségnek. Főleg akkor, ha már teljesen körbe vagyunk zárva a többi cég által, így több városon keresztül haladva kell kiépíteni a hálózatunkat.
A játék elején egy várost, csak egy cég köthet be a háózatába. Később ez a szám háromra emelkedik, azonban még így is sokszor előfordulhat, hogy messzebbre kell mennünk a szomszédos városok. Ha a többiek összefognak ellenünk, alaposan meg tudják növelni a költségeinket.
Az utolsó fázisban szerezzük mega bevételeinket. Ennek mértéke függ, attól, hogy hány várost látunk el energiával, hiszen azok fizetnek a használatért. Minél magasabb az ellátott városok száma, annál kevesebb bevételhez jutunk arányosan.
A játék abban a körben ér véget, amint valaki beköti hálózatába a 17. várost is. Viszont a játékot az a játékos nyeri, aki a legtöbb várost képes ellátni energiával. Így előfordulhat, hogy valaki beköt 21várost a hálózatába, de az erőművei kapacitása csak 16-nak képes az energiával való ellátására.
Összegezve a játékot elmondhatjuk, hogy nagyon kiegyensúlyozott! Általában nincsenek benne nagyarányú győzelmek. Fontos, hogy a játék elején elkövetett hibáinkat ki tudjuk javítani. Nagyon jól van kitalálva a piac. Sokszor azzal is előnyt tudunk kovácsolni magunknak, ha tudjuk befolyásolni a működését.
Nagyon jól működik a licit rendszer is, valamint az a mechanizmus, mely a sorrendet kialakítja a játékosok között. Könnyűek a szabályai, világos a játékmenet.
Egy szó, mint száz! Nagyon jól eltalált játékot ismerhetünk meg a Funkenschlagban!
Bidu
|
|