JÁTÉKLAP - BÉTA verzió

Online társasjáték

Üzenő / Chat



Az üzenő használatához regisztrálnod kell magad!
Regisztrálj most!

Tyros


(A játéklaposok szavazatai alapján)
6.0
(1)

Információk

Szerzô Wallace, Martin
Játékidô 90 perc
Játékosok száma 3-4 fô
Alsó korhatár 10
Mechanika kereskedős (mennyit kérsz érte?)
Kategória tengeri (csobbanj a vízbe!)
tárgyalásos (szemtől szemben vagy egymás háta mögött?)
ókori (ókorban játszódik)
civilizációs (valós vagy képzelt történelmi időkben, korszakokban játszódnak)
Kiadó Kosmos,999 Games
Egyéb nevek

Képek

Játékszabályok

Játékszabály neve Feltöltés dátuma Feltöltötte Link
Tyros játékszabály 2006-10-30 BiduLetöltés

Leírás

A Tyros egy, a Földközi-tenger területén játszódó kereskedő és gyarmatosító játék. A játékosok egy-egy ókori főníciai kereskedőcsaládot képviselnek.

A játék kezdetén négy, még kialakulóban lévő birodalom található a játéktáblán, melyek a játékosok által kijátszott térképelemektől függően terjeszkednek majd tovább. A Tyros egyike a Kosmos "sokjátékos" (Spiele für Viele) sorozatának. A bőséges összetevők ellenére meglepően kicsi a doboza - talán reménykedhetünk benne, hogy a nagyon nagy dobozok ideje lassan-lassan lejár.


A játéktáblától eltekintve több, mint 150 tájkép lapocska, 60 kártya és 40 műanyaghajó van hozzá. Azt első pillantásra el kell ismerni, hogy a vásárló elég sok anyagot kap a pénzéért. A szabály viszont nagyon rövid, tehát először kicsit aggasztó lehet, vajon hogyan vonhatók be a játékba a különböző lapocskák, kártyák és hajók.

Az ókorban, a föníciaiak idejében játszódik a történet. Birodalmukat elsősorban a tengeri kereskedelemre alapozták. A játékosok egy-egy föníciai kereskedő családot irányítanak és a Földközi-tenger partvidékét kell felfedezzék. Kezdéskor mindenki megkapja a 10 városkártyáját, 10 hajóját, 10 kereskedőkártyát és 4 tájegység lapocskát. A játéktábla négyzetein 32 különböző tájegység látható. A résztvevők mindegyike két hajóját Tyros városába helyezi. A következő lépés a 4 semleges hatalom megalapítása, ami úgy történik, hogy húzunk 4 tájegység lapocskát, majd azokat négy különböző színű kővel megjelöljük. A semleges hatalmak minden kör elején terjeszkednek. Ennek érdekében a játékosok kijátsszák (a résztvevők számától függően) egy vagy két tájkép lapocskát, amelyik határolja valamelyik hatalom egyik kártyáját és elhelyez rajta egy új, az adott birodalom színének megfelelő követ.

Ezután a játékosok az óramutató járásával megegyező irányban haladva végrehajtanak egy-egy akciót. Ez addig folytatódik, amíg valaki még tud vagy akar másikat is végrehajtani. 5 különböző akció lehetséges.

Az első, hogy mozgatunk egy saját hajót olyan módon, hogy annyi kereskedőkártyát játsszunk ki, amennyit a hajó megy. De hogy egy kicsit bonyolultabb legyen, a kártyák színének azonosnak kell lennie a "célország" színével, vagyis ahol a hajó útja véget ér. Így tehát nem lehetséges olyan tájra utazni, amelyik nem tartozik egyik birodalomhoz sem.

A következő lehetséges akció, hogy új várost építünk. Mindegyik tájegység lapocskán csak egyetlen városnak van hely - tehát gyorsabbnak kell lenni az ellenfeleknél. A városhoz az kell, hogy a játékosnak egy vagy két hajója legyen azon a tájegység kártyán, más játékosé viszont nem lehet rajta (egy lapon maximum 2 hajó lehet egyszerre). Ezen kívül el kell dobnia öt vagy négy (ha 2 hajója van az adott helyen) kereskedőkártyát abból a színből, amelyik birodalomhoz a terület tartozik.

A harmadik akció az új hajó építése. Ezt a saját városok valamelyikében lehet megtenni. Egy kereskedőkártyába kerül (mint mindig, a birodalom színének megfelelő színű). A játék elején lehet a semleges városba, Tyrosba is építeni, addig amíg meg nem hódítja valaki.

A maradék két akció során a játékosok kicserélhetik néhány kereskedőkártyájukat a bankkal vagy az ellenfelekkel.

A körnek akkor van vége, ha már senki nem tud új akciót végrehajtani. Ekkor a játékosok új kereskedőkártyákat húznak és új kör kezdődik. Ez addig folytatódik, míg van elhelyezendő tájegység lapocska. Ha elfogytak, vége a játéknak. Ezután a játékosok pontokat kapnak minden városért és hajóért, ahol nincs ellenséges város vagy hajó. Minél nagyobb a birodalom, amelyhez a város vagy hajó tájegység kártyája tartozik, annál több pontot kap értük a tulajdonosuk. Azután vannak még különleges feladatokért megszerezhető bónusz pontok is. Természetesen a legtöbb pontot szerző játékos győz.

Mindent összevetve tetszetős játék, könnyen tanulható szabállyal. Családi játékként épp olyan jól használható, mint egy élvezetes taktikai összecsapásként. Hátránya (ez persze nézőpont kérdése), hogy a játék során elég nehéz megmondani, kinek van több pontja, de mindenképp jó szórakozást nyújt.

Sir Muki

Vélemények a játékról

Bidu
6
Mielőtt megvettem volna, semmit nem tudtam a játékról. Nagyon olcsó volt! Ha jól emlékszem 5 euró. Kicsi doboz, kicsi tábla, nem túl sok összetevő, műanyag pasztel színű hajók.
Nem is vártam többet az ára alapján. Azután megismerkedtünk a szabályokkal és játszottunk egy jót! Nem mondom, hogy nem bosszantott, amikor nem olyan lapok jöttek, mint amelyekre szükségem lett volna... Ám összességében nagyon kellemes meglepetést okozott!
Szerintem érdemes megismerkedni vele.