|
Információk
|
Képek
|
Játékszabályok
|
Leírás
A játékosok vasúti társaságok vezetőiként vetélkednek a legeredményesebb vállalat létrehozásáért. Az eredményességet több szempont határozza meg: élelmesség és hatékonyság az áruszállításban, felépített és birtokolt (város)összeköttetések száma, kötelezettségek nagysága, azaz lehetőleg minél kevesebb kibocsátott részvény.
Az Age of Steam nagyon szigorúan rászorítja a játékosokat a pénzügyi lépések átgondolt megtételére (korhatára sem véletlenül 13+, a megszokott 10-12+ helyett), a csődhelyzet a lehetőségek téves mérlegelése esetén minden fordulóban előállhat.
A játék során az észak-amerikai nagytavak vidékén igyekszünk a hatszögletű rácspontos térkép városai között saját vasúti kapcsolatokat létrehozni, ezzel lehetőséget teremtve az áruszállításra. A pályaépítés különböző rajzolatú sínszakasz-jelzők lehelyezésével történik. Az egy fordulóban leépíthető pályaszakasznak csak a hossza korlátozott, a pályaelem összetettségétől és a domborzati viszonyoktól függően költséges. A városokon az elszállítandó árukat megszemélyesítő kiskockák gyűlnek. Mind a városok, mind az áruk színesek, minden árut valamely, a színének megfelelő, városba kell elszállítani. A szállítással nyerhető bevétel az útközben érintett városok számával arányos. Minden érintett település újabb vasúti szerelvényt követel. Ha a szállítás során idegen tulajdonú vasúti szakaszt is igénybe kell venni, az idegen pályarészre jutó bevétel a szakasz tulajdonosát illeti. Érdekesség, hogy minden szállítással szerzett bevételt additíven kell nyilvántartani, tehát a bevétel kiegészülve korábbi fordulókban szerzett tételekkel ismét kifizetésre kerülhet minden további fordulókban.
A pályaépítés és az áruszállítás általánosan végrehajtott cselekvésein túl - szerepszerűen -speciális, csak egy-egy játékos által végrehajtható akciók választhatók. A szerepek választása, illetve a tevékenységek végrehajtása a játékosok egyedi licitálással meghatározott sorrendje szerint történik. (A belicitált összegeket csak a licitálás első két helyezettjének kell hiánytalanul befizetni, a harmadik, negyedik helyezettek csak félárat fizetnek, a hátrább végzetteket pedig egyáltalán nem terhelik költségek.)
A lépéssorendért minden fordulóban ismétlődő a versengés. Ha korlátozottabbak a szállítható erőforrások, vagy konkurálva épül pályaszakasz egy nyereségesnek ígérkező területen, esetleg ha valamely speciális akció végrehajtásának jogát szeretné egyidejűleg több játékos is magának kaparintani, komoly küzdelemre lehet számítani. A választható akciók/szerepek a következők:
A pályaszakasz építés elsőségi joga - a licitálás során meghatározott lépéssorrendtől függetlenül.
A áruszállítás elsőségi joga - a licitálás során meghatározott lépéssorrendtől függetlenül.
Mérnök szerep: az általánosan megengedett 3 helyett, 4 sínszakasz építési lehetősége.
Urbanizáció: A városiasodás befolyásolása, azaz választott, kisebb jelentőségű település új, árukínálattal/áruigénnyel rendelkező várossá minősítése. Szerelvénypark bővítése. A városok jövendő árukínálatának befolyásolása a termelési lehetőségek manipulálásán keresztül.
Licitálási manőver használati joga. A következő sorrend-licitnél egy alkalommal tét/illetve emelés elhangzása nélkül is licitben maradhat a játékos.
A játék során két módon lehet pénzeszközökhöz jutni. A részvények (adott mennyiségig szabadon történő) kibocsátása, illetve az áruszállítás bevételei javíthatják a vállalat pillanatnyi pénzügyi lehetőségeit.
Minden forduló végén sor kerül a működési kiadások összegzésére. Az áruszállításból származó bevételek után adó, a kibocsátott részvények után osztalék, a szerelvénypark után rezsiköltség terheli a kasszát.
A játék nehézségét a körültekintő pénzügyi tervezés jelenti. Könnyen csődbe juthat a vállalat, ha a bátor licitálás, a csábító befektetési lehetőségek,- és a működési költségek anyagi hátterét nem sikerül szállítási bevételekből megteremteni. Bármikor felismerheti a - pár fordulóval korábban még nagy előnnyel vezető - játékos is hogy túlköltekezett, és kényszer részvénykiadásokra kényszerülve elkerülhetetlenül adóság-zsákutcába jutott.
A játék szerencse faktora alacsonynak mondható, bár az árutermelés fázisnál a dobókocka is kap szerepet. Összességében feltétlenül kipróbálandó, odafigyelést igénylő játékról van szó, ami vasúthoz kapcsolódó témája miatt talán többek szemét felcsillantja.
Sunmadar
|
|
|
Vélemények a játékról
|