JÁTÉKLAP - BÉTA verzió

Online társasjáték

Üzenő / Chat



Az üzenő használatához regisztrálnod kell magad!
Regisztrálj most!

Hansa


(A játéklaposok szavazatai alapján)
7.0
(2)
6.0
(2)
6.0
(2)
6.0
(2)
6.5
(2)
3.0
(2)

Információk

Szerzô Schacht, Michael
Játékidô 45 perc
Játékosok száma 2-4 fô
Alsó korhatár 10
Mechanika akciópont gyűjtős (menőbbek csak AP-nek hívják)
fajtagyűjtős (egyfélét vagy akár többet)
kereskedős (mennyit kérsz érte?)
Kategória szállítmányozós (ezt és ezt vidd el ezzel innen oda)
gazdasági (nyersanyagok gyűjtögetése, optimális felhasználása, befektetése)
Kiadó Abacus,Überplay,999 Games
Egyéb nevek

Képek

Játékszabályok

Játékszabály neve Feltöltés dátuma Feltöltötte Link
Hansa j 2006-08-28 BiduLetöltés

Leírás

Michael Schacht arról a fajta tervezésről kezd híressé válni, ami első pillantásra kétségtelenül szerény, épp úgy, mint a játékok szabályai is. Bár ez a mértékletesség nem jelenti azt, hogy maguk a játékok is túl primitívek lennének; mind a Web of Power, mind a Paris, megkövetel néhány nehéz döntést. Annak ellenére, hogy az ő játékai gyakran nagyon különböznek egymástól, egyszerűségük mégis egyfajta ?kézjegyévé? válik. Gyanítom, hogy sok játékos képes lesz felismerni ezt a "kézjegyet", miután a Hansával játszottak; érződik rajta a "Schacht-dizájn".

Látszólag egy ?felvesz és kézbesít? típusú játék a 14. századi Hansa Szövetség idejéből. Hansa a baltik régióban található. Az első egyedülálló jellegzetessége, hogy mindegyik játékos ugyanazt a hajót használja, hogy elszállítsa rakományát a térképen jelzett kilenc város valamelyikébe. Az útvonalak előre meghatározottak és egyirányúak, így gyakran nemcsak a saját legjobb lépésével kell foglalkoznia a játékosnak, hanem azzal is, hogy milyen jó (vagy rossz) pozíciót hagy az utána következőnek. Ez nagyon ügyes megoldás, mivel a legtöbb ilyen típusú játékkal az a probléma, hogy játékosok közötti interakció nagyon alacsony. Az Empire Builderben például van némi versengés a legjobb útvonalak megépítéséért, de a legnagyobb részben mindenki a saját kis játékát játssza. Ez a kölcsönösség felfrissíti és egészen különleges érzést ad a játéknak.

A Hansa mégis leginkább újszerű jellemzője a három legfontosabb közszükségleti cikk (pénz, árucikk, piac) kölcsönhatása. A legtöbb játékban ezek szigorúan lineáris kapcsolatban léteznek: használd A-t, hogy megszerezd B-t és használd B-t, hogy elérd C-t. Nem így a Hansában, ahol a kapcsolat sokkal érdekesebb. A pénzt használhatjuk a hajók mozgatására, de ugyanakkor árucikkek vásárlására is. Az árukat átalakíthatjuk győzelmi pontokká, de alkalmasak piacok létrehozására is. A piacok szintén növelhetik a győzelmi pontokat, de szükség van rájuk pénz szerzésére vagy áruk eladására. Ezek megszerzése fontos, de tudnod kell a legjobb módját annak is, hogyan adj túl rajtuk. Vajon jobb-e arra használni 3 hordó árut, hogy 3 piacot létesíts, vagy inkább meg kellene próbálnod győzelmi pontokra váltani?

Minden játékos egy körben 3 tallért kap a bankból, és azzal együtt, amit az előző körökből megspórolt, annyit költ el, amennyit csak akar. Sokat kell költeni a hajók mozgatására; utazásonként egy tallért. Az aktív játékos minden városban egyetlen akciót hajthat végre. Akár alapíthat piacot, eladhat árut, vagy szerezhet győzelmi pontokat is. Ez a megszorítás, hogy csak egyetlen akciót hajthatsz végre, nem szűnő fejfájást fog okozni. Nagyon gyakran akarsz majd egy városban több mindent csinálni, de, bár lehetséges -, nagyon drága mulatság, mivel el kell menned, majd újra visszamenni azért, hogy végrehajthassad, amit akarsz.

Általában a saját körödben a tábla aktuális állása eléggé meghatározza a lehetőségeidet, sokkal inkább, minthogy hosszú távú stratégiát tervezhetnél. Ez felveti azt a problémát, miszerint egy jó lépés nemcsak abból áll, hogy saját helyzetedet előre mozdítsd, de fontos az is, hogy az utánad következőnek rosszabb helyzetet hagyj.
A játék mechanizmusát illetően ez a legnagyobb hiba, amit a Hansában feltűnik az, hogy hogyan állsz a játékban, nagyban függhet attól, amit a jobb oldali ellenfeled hagy rád. Valószínűleg nagyrészt azért van így, mert a játékosokat egyformán aggasztja az, ha túl jók valakihez, és az, hogy a versengés tisztességes legyen. Mégis ez olyan dolog, amire oda kell figyelni, hiszen egy játékot tönkre tehet, ha valaki a végletekig jólelkű.

Egy másik - sokkal filozofikusabb - probléma a Hansával az, hogy hiányzik belőle valamiféle kerettörténet, mindegyik kör ugyanolyan, mint a többi. Nincs jelentős kezdés, közép- vagy végjáték, mindig ugyanaz újra és újra. Wolfgang Kramer beszél a játékbeli izgalom elgondolásáról és a Hansa e tekintetben elbukott.

Ez nem azt jelenti, hogy a Hansa nem jó játék; az. Ez elsősorban a majdnem tökéletes hosszúságának köszönhető. 45 percig a játéknak ismétlődő tulajdonságai vannak, a döntések érdekesek maradnak ezalatt az időtartam alatt.

A Hansa nagyon jó, és érdekes kihívást adó játék. A termék kitűnő és a szabályok is érthetőek és világosak. És hármasban is nagyon jól működik, ami olyan szám, amihez időnként nehéz alkalmazkodni.

Sir Muki

Vélemények a játékról

Plenni (2009-10-17)
866663
ht1979 (2009-07-21)
666673