JÁTÉKLAP - BÉTA verzió

Online társasjáték

Üzenő / Chat



Az üzenő használatához regisztrálnod kell magad!
Regisztrálj most!

Leonardo da Vinci


(A játéklaposok szavazatai alapján)
5.0
(1)

Információk

Szerzô Luperto, Stefano
Játékidô 60 perc
Játékosok száma 2-5 fô
Alsó korhatár 12
Mechanika területvédős, bekerítős (kerítés nélkül)
kézből gazdálkodós (ami a kezedben van, azzal operálsz)
Kategória középkori (középkorban játszódik)
Kiadó Mayfair Games,Abacus,Tilsit
Egyéb nevek Maestro Leonardo

Képek

Játékszabályok

Játékszabály neve Feltöltés dátuma Feltöltötte Link
Leonardo da Vinci játékszabály 2007-02-09 BiduLetöltés

Leírás

Újabb játék kerül terítékre - ezúttal a Da Vinci Games legújabb játéka. Leonardo da Vinci kevesek számára ismeretlen név - a reneszánsz egyik leghíresebb alakja. Nevéhez számtalan ötlet, terv és megvalósított találmány kötődik. Ahogy egy oldal fogalmaz vele kapcsolatban: " A "reneszánsz ember", a minden területen zseniális személy őstípusa." (Forrás: WikiPédia). Mindenesetre tagadhatatlan, hogy kora egyik legnagyobb polihisztora - számos tudomány- és művészeti területen megmutatta tehetségét. Mivel Itália nagyjai közé tartozik, így nem véletlen, hogy egy olasz kiadó játékának lett központi figurája.

A DaVinci számos érdekes játékkal örvendeztette meg a világot - de inkább a partijátékok között jeleskedtek. A Bang! az egyik legnagyobb sikerük, de a Viva il re - King Me! is többek számára ismert. A tavalyi év a jogi herce-hurcával telt náluk, ezért tartottam is tőle, hogy idén nem rukkolnak ki semmi érdekessel. Erre rácáfolt a könnyed kategóriába sorolt Figaro. Őszintén, az érdeklődésemet a NÉV keltette fel: Reiner Knizia. Ez a matematikus úriember soksok kellemes percet okozott már nekem. Hivatalból a kiadó többi játékát is megnéztem előre - így akadtam a Leonardora is, amit maga a kiadó is 'gamer's game'-ként, azaz a játékosok játékaként jellemzett. Ez már közel áll az én ízlésemhez is: szeretem a fajsúlyos játékokat.
A hosszú körítés után nézzük is miről van szó. Maga a doboz egy kellemes grafikával próbálja megragadni a figyelmet - semmi extra feltűnő, inkább kellemes harmóniával próbálja a nézelődő tekintetét elkapni. A dobozt félretéve (mégiscsak a belbecs a lényeg, nem a külcsín ;-) ),két kinyomóíven találjuk a játékalkatrészeket - néhány faalkatrész mellett. A kiadó hozta az elvárt minőséget és kivitelezést: a szabályokon kívül minden abszolút nyelvfüggetlen (nagynagy pirospont). A szabálykönyvet pedig, biztos ami biztos alapon vagy 5 nyelven beletették. Sajnos magyarul nem - de ezt igyekezvén pótolni, lefordítottam a netről is letölthető PDF formátumú szabálykönyvet.

A dobozon látható, a reneszánsz korát idéző grafika visszaköszön minden játékalkatrészen - semmi hivalkodó, inkább az egységességet tükrözi.A kártyák kifejezetten informatívak. Egyetlen negatívumként értékelhető, hogy csak 2 db játékos segédlet található - ennyi fért fel a kinyomóívekre. A karton alkatrészek mellett még fajelzők és bábuk vannak - ezek a jól bevált minőséget hozzák.

A félbehajtható táblán mindennek megvan a helye - a táblára lesve azonnal látható, mit melyik helyen lehet megszerezni.

De miből is áll a játék? Minden játékos egy-egy korabeli feltalálót személyesít meg, aki tanoncai segítségével különböző találmányokon dolgozik. A találmányokat a Város ura igényli (találmánylapok segítségével). A különböző találmányokhoz nyersanyagok szükségesek (5 fajta, 1-2-3-4 nyersanyagszükségletűek), amit a városban lehet megszerezni. A városban lehetőség van laborokat fejleszteni, Mechanikus segédeket felszerelni, vagy a tanácsban különböző kiváltságokat szerezni.

A játék egyik fele egy többségi játék: a városban lévő 8 városrészbe lehet betenni a tanoncokat vagy a mestert (2 tanoncot ér), illetve a laborokba. Miután mindenki feltette a tanoncait (egy helyre csak egyszer lehet tanoncot küldeni), kiértékelés következik. Ez a játéknak a legegyedibb mechanizmusa: az adott helyre helyezett tanoncok alapján minden játékos besorolásra kerül: előrébb kerül, akinek több tanonca van ott, illetve egyenlőség esetén aki előbb tett oda. Ez alapján a besorolt játékosok sorban választhatják, hogy kihasználják az adott helyszín lehetőségeit: először ingyen, majd 2,3,4 Florinért. Miután mindenki, aki jelen van a helyszínen, már választott, akkor az első játékos ismét eldöntheti, hogy kér-e még az adott helyszín által nyújtott lehetőségből - azonban mostmár drágábban. Azaz ha egy helyszínen nincsenek 4en, akkor akár kétszer vagy háromszor is igénybe veheti az adott helyszínt egy-egy játékos. Az árak folyamatosan nőnek: aki először cselekszik, az ingyen, a következő cselekvő már 2 florint fizet, majd 3 és 4 florin a cselekvés ár. Ha 4 cselekvést végrehajtottak a helyszínen, akkor bezár az adott helyszín - azonnal a következő kiértékelése jön.

A városban a következő helyszínek vannak: Tanács (itt 4 ingyenes tevékenységet lehet végrehajtani: pénzszerzés, tanoncáthelyezés, jövő találmányainak megtekintése, és 1 Florinért 1 nyersanyag), Műhely (laborok szerzése/fejlesztése/mechanikus segéd felszerelése), Akadémia (tanonc szerzése), és 5 üzlet (különféle nyersanyagok beszerzése).

Mivel minden játékosnak korlátos számú tanonc áll rendelkezésre - ezért nem lehet minden helyen a legjobb helyet megszerezni.

A laborba tett tanoncok pedig a kutatásokat viszik előrébb (a mechanikus segédekkel együtt). Amint a találmányhoz elégséges számú kutatási hét összegyűlt, akkor a találmányt az adott játékos elkészíti, bezsebeli az érte járó Florinokat. Ha egyedül fejlesztette ki az adott játékos, akkor megszerzi magának, ha többen egyidejűleg fejlesztették ki, akkor licitálással dől el kié.

A játék hét teljes, majd 2 kutatási körből áll (ekkor már csak kutatni lehet a korábban felcsapott találmányokat).

A játék végén még a feltalálók extra florinokat zsebelnek be a különböző típusú találmányok elkészítéséért.
A játékot az nyeri, aki a legtöbb florint zsebelte be. Pénzegyenlőség esetén a több találmányt kifejlesztő játékost koronázza győztessé Leonardo.

Számomra ez a legnegatívabb pontja a játéknak: pénzre kell játszani, minél többet összeszedni.

Nézzük is, miért ragadott meg a játék? Az első, hogy minimális a szerencsefaktor, az is megfelelőképpen egyensúlyozható a Tanács segítségével. A többségi játékok eddig nem ragadtak magukkal, de itt ez elegánsan egyensúlyba van hozva - nem tudnak végleg kitolni veled, legfeljebb megdrágítják a kitalált utad.

A játék igen erőteljes erőforrás-gazdálkodásra épül - tipikus esete, amikor még egy tanoncra, még egy lehetőségre, vagy még egy körre lenne szükség. A játék azoknak ajánlott, akik szeretik a stratégiát, nincsenek híján az előre tervezésnek, de nem szeretik a közvetlen konfrontációt (na jó, azért az dühítő, mikor az ingyenes helyre beelőz valaki, de akkor se jelent végzetes helyzetet). Zárszóként: a következő találkára gyertek, próbáljátok ki, nálam biztos helye van a táskában!

PaYa

Vélemények a játékról

Plenni (2009-10-17)
5