JÁTÉKLAP - BÉTA verzió

Online társasjáték

Üzenő / Chat



Az üzenő használatához regisztrálnod kell magad!
Regisztrálj most!

Arkham Horror


(A játéklaposok szavazatai alapján)
8.1
(9)
5.3
(6)
8.7
(6)
8.5
(6)
9.8
(6)
5.0
(5)

Információk

Szerzô Wilson, Kevin
Játékidô 180 perc
Játékosok száma 1-8 fô
Alsó korhatár 12
Mechanika kooperációs (vagyis együttműködős)
kockadobós (gurigálós)
változó játékos tulajdonságok (a változás ott van a levegőben!)
Kategória kalandozós (hangulatos háttértörténet, szereplők és játékmenet)
horror (neked milyen a vércsoportod?)
fantázia (fantáziaországban járunk, itt minden megtörténhet)
Kiadó Delta Vision,Fantasy Flight Games
Egyéb nevek Rettegés Arkhamban

Képek

Játékszabályok

Játékszabály neve Feltöltés dátuma Feltöltötte Link
Rettegés Arkhamban játékszabály 2006-08-28 BiduLetöltés

Leírás

E kétségbeejtő reménytelen helyzetben nyomozók kis csapata eltökéli, hogy mégis vállalja a harcot az univerzum hideg erőivel szemben. Eközben nemcsak a Véneket övező mítosz hírhedt misztériumainak mélyére kell hatolniuk, de minden tehetségükre, fegyverükre és varázsképességükre szükségük lesz - ha épp ésszel túl akarják élni a következőket...

Lovecraft világának klasszikus kalandjátéka közel húsz év után új kiadásban jelent meg! A Rettegés Arkhamban társasjáték 2-4 órás átlagos játékidővel kínál izgalmas szórakozást 1(!)-8 személy számára.

1926-ot írunk, a színhely Arkham, Massachusetts.A városban kapuk nyílnak, melyek az emberi képzeletet meghaladó borzalmakkal teli, idegen dimenziókba vezetnek. Rajtuk keresztül rettentő teremtmények özönlenek az utcákra, hogy prédára vadásszanak az éjben. Ám ami még fenyegetőbb: ha Arkhamban elegendő számú kapu nyílik, világunkra szabadul az ébredező, iszonyatos Mérhetetlen Vének egyike.

E kétségbeejtő, reménytelen helyzetben nyomozók kis csapata eltökéli, hogy mégis vállalja a harcot az univerzum rideg erőivel szemben. Eközben nemcsak a Véneket övező mítosz hírhedt misztériumainak mélyére kell hatolniuk, de minden tehetségükre, fegyverükre és varázsképességükre szükségük lesz - ha ép ésszel túl akarják élni a következőket.

Nem egy hagyományos német stílusú játék - nem véletlenül egy amerikai kiadó (Fantasy Fligth Games) gondozásában jelent meg újra. Arkham városa nem mindenki számára ismeretlen: Aki ismeri H.P. Lovecraft könyveit, munkásságát, már találkozhatott ezzel az amerikai kisvárossal, illetve a jobb memóriával rendelkező Batman fanatikusok is hallhattak már róla - bár az egybeesés szerintem csak véletlen :).

A játék egy kooperatív játék - ilyennel korábban is találkozhattunk a Shadows over Camelot esetében. A cél itt is ugyanaz - legyőzni a játékot, miközben jól érezzük magunkat. A játék az 1920as években játszódik - megfűszerezve a LoveCrafti világban szereplő mágiával, és Idegenekkel.

A játékot először kézbevéve már figyelmeztet: ez nem egy kisgyereknek szánt témájú játék, amelyben a csirkefarmon kell rendet tenni - hanem nyers erőszak fog a dobozból kitörni! Ha ezen túllendülünk a doboz felemelése a következő meglepetést hozza: az átlagos súlyú játékokhoz képest kétszeres anyagtartalmat rejtettek a dobozba - súlya felveszi a versenyt a Twiligth Imperium/Descent-Odalent/Tide of Iron/World of Warcaft megadobozos játékokkal.

A játékot kinyitva a jelzők tömkelege borul ki. Számtalan jelző, mütyür, és apróság tartozik a játékhoz - ebből máris látható, hogy nem egyszerű darabról van szó.Maga az alkatrészfelsorolás is tetemes helyet vesz el a 24 (!) oldalas szabálykönyvből. El is értünk a játék legszerencsétlenebb pontjához: a szabálykönyv. Minden benne van, minden korrektül, csak épp mire kihámozod? Egy-egy dolognak a leírása többhelyre szétosztva található meg - nehéz meglelni az adott részre vonatkozó minden szabályt. Ezen sokat segít a szószedet, ami ha jól tudom a magyar kiadás része már!

Visszatérve a játékalkatrészekre, a táblát nem lehet említés nélkül hagyni. Szép, hangulatos grafikával, kiemelve a fontos helyeket, jól láthatóak a mozgási lehetőségek. Viszonylag méretes (4xese a doboznak), de még így sem ad helyet sokmindennek: a kártyák, tárgyak, varázslatok nem kaptak helyet a táblán, mellette kell felsorakoztani őket.

A kipakolás 20-30 perc alatt meg is van (rendezetten, bezacskózva tárolt dobozok mellett), de akár egy órásra is nyúlhat. Ezalatt a játékosok egyedi karaktereket kapnak - amelyet némiképpen testre is szabhatnak. Ennek megfelelően a játék megfelelően változatos - hiába a korlátos a felbukkanó események száma, a kombinációk, és egyébb tényezők miatt nem lesz unalmas, vagy ismétlődő a játék.

Miután mindenkinek megvan a saját karaktere, elkezdődik a város megmentése. Az Ősi Nagy/Vén megpróbálja a várost megszerezni magának (kapuk nyitása, szörnyek küldése, a város terrorizálása, Doom track feltöltése), míg a játékosok próbálják ezt megakadályozni. Őrült versenyfutás az idővel, és a játékkal. A játékosok játszhatják külön-külön individumként - de ezzel gyakorlatilag át is adják a várost a Gonosznak. Ebből következik, a játékosok összebeszélhetnek, sőőt, össze is kell hogy beszéljenek, ki mit csinál, és hol próbálja meg a gonosz előrenyomulását hátráltatni. A lehetőségek között vana különböző helyszínek meglátogatása - ahol vagy események történnek, vagy a játékos tevékenykedhet az adott helynek megfelelően. Felsorolni mindent nem lehet - nagymennyiségű kártya, és eseményből véletlenszerűen választódik ki mi történik. Arkham nem egy szabvány várost jelent - itt lehet találni varázsboltot, kiemelt szerepe van a Asyliumnak (elmegyógyintézet), illetve sötét erdőt, ismeretlen szigetet és még soksok titokzatos helyet lehet meglátogatni. A jobbak belépést nyerhetnek az Ezüst Páholyba, amely újabb lehetőségeket (és természetesen veszélyeket) nyit meg a játékos számára.

A játék nem túlzottan bonyolult - de a soksok speciális eset, együttállás, szabály miatt mégse mondanám egyszerűnek. A játék minden körében 5 fázis ismétlődik, a játék pedig számtalan körből áll. Az első fázisban fenntartás folyik - ilyenkor kapnak jövedelmet a játékosok (már akinek jár), a körönként egyszer használatos dolgok ilyenkor frissülnek fel. Illetve a játékosoknak lehetőségük van kismértékben módosítani, hogy éppen mire koncentrálnak - gyorsabbak vagy épp csöndesebbek, vayg az erejükre vagy inkább az elméjükre akarnak támaszkodni - esetleg a tudásukra vagy a szerncséjükre támaszkodnak. Azonban mindennek ára van - ha valamiben erősebbé válik a karakter, akkor egy másik képessége fog csökkenni...

A második fázisban történik a mozgás. A különböző helyek között lehet közlekedni - azonban a városban lévő szörnyeket le kell győzni, vagy el kell kerülni. A csata alapvetően fizikai harcot kell érteni, de a varázstudók itt kamatoztathatják tudásukat, de be lehet vetni megfelelő meggyőzőeszközöket (kés, pisztoly, fejsze, tommygun :D). Ha egy olyan helyre megy egy játékos, ahol egy idegen világbeli kapu van, akkor a játékos át is kerül az idegen világba.

Ezután Arkham városában események történnek. Azok a játékosok, akik mozgásukat valamilyen helyszínen, vagy speciális utcán fejezik be mozgásukat, különböző kalandokat élnek át. Vannak kevésbé veszélyes helyek, esetlegesen fix cselekedettel (bevásárlás, a kórházban felgyógyulás), de vannak bizony olyan balszerencsés lépések, aminek következtében a karakter máris egy másik világban találja magát - ha szerencséje van, még épen :). Ezek az események adják a játék ízét - változatos, félelmetesen sejtelmes minden egyes kör.

A városi események után a másik világ következik - minden szépségével. Míg a "valós" világban azért többé kevésbé elfogadható események borzolják a nyomozók idegeit, itt már bármi megtörténhet. Egyszerűbb esetben csak valamilyen szörny jelenik meg, amely elől el kell rejtőzni, esetleg össze kell vele csapni. Rosszabb esetben bármi borzalom előfordulhat. Természetesen nem csak rossz történik a nyomozókkal. Előfordul, hogy egy ősi könyvbe botlik a nyomozó, melyből félelmetes varázslatokat tanulhat, vagy az átélt kalandok következtében fejlődhet némi képessége. Arról nem is beszélve, hogy a külső világokban egy-egy elhagyott értéktelen kacat a világi nyomozók számára kincs lehet - akár a túlélést jelentheti. A szerencsésebb nyomozók, akik megjárták a külső világot, ilyenkor próbálhatják becsukni a kapukat.

A játéknak ez a pontja, ahol teljesen nyakát lehet szegni. Ha csak a mit-kell-dobni-milyen-stat-kell hozzáállást követik a játékosok, akkor a játék legfőbb élvezete veszik el. Ezért érdemes a kártyákat felolvasni, és magába a helyzetbe beleképzelni az adott nyomozót. Igy a hangulat a magasba szökik, és mindenki izgulva várja,a másikkal is mi történik - nem lesz senki számára holtidő.

A külső világ eseményei után következik a Gonosz előrenyomulása, az V: Myth fázis. Ebben a fázisban újabb szörnyek érkeznek, esetleg új kapu nyílik (mindig megpróbál nyílni - csak ha már van ott vagy lezárták, akkor nem lehet). A város élete is ekkor zajlik - ötletes módon újságból kivágott szalagcímek mesélik el, mi is történt a városban. Néha csak kis színesítés, de néha elég komoly akciózás is folyik a városban. A kedvencek közé tartozott, amikor a szörnyek által ellepett kerület polgárai megelégelték a szörnyek tombolását és kitakarították a saját kerületüket. Igaz, az erre felkészült és kiképzett nyomozók 3 köre próbálták ugyanezt, sikertelenül.

Ezután újabb kör kezdődik - egész addig, míg valamelyik játék vége feltétel nem teljesül. Ebből van jónéhány - ez is jelzi, hogy nem egy lineáris játék. A gonosz győzedelmeskedik, ha egyidejűleg túl sok kapu nyílt ki. Hasonlóképpen a város végét jelenti, ha túl sok szörny kerül a városba. A terror növekedésével (ez játékosszámtól függően különböző mennyiségű szörnynél történik) a város üzletei sorra bezárnak, egész addig, míg a város teljesen el nem lehetetlenődik.

A játék végét jelenti (jójó, még nem biztos, csak 99 % :) ), ha a Vén felébred, és meglátogatja kicsiny világunkat. Ekkor a játékosoknak már nem egy-egy követőjével kellharcot vívni, hanem magával, az Ősi naggyal. Természetesen elég esélytelen ez a harc (ahogy annak kell lennie). Amennyiben sikerül megölni a Vént, akkor a város túlélte - különben ismét a játék győzedelmeskedett. Nem csak ilyen vége lehet a játéknak - a játékosok is győzhetnek. Ennek legegyszerűbb módja, hogy egyidőben bezárják az összes kaput (persze csak ha megfelelő számú kaput becsuktak már, különben hamar vége lenne... :) ). Győznek a játékosok, amennyiben sikerül megfelelő számú kaput 'lepcsételni'. Ez egy speciális bezárási forma - szükséges hozzá soksok nyom. Mi is a nyom? Eddig nem került szóba, pedig nagyon fontos része a játéknak (és magának a Cthullhu mítoszkörnek). A nyomozók nyomokat gyűjtenek, próbálnak minél több információt megtudni az Ősi nagyokról. A játékban ez nyomjelzőként jelenik meg, amit számtalanféleképpen lehet felhasználni. Rontott dobásnál mentsvárként lehet újabb kocká(ka)t venni, nyomjelzőért cserébe. A kapuk bezárásához is szükséges lehet, illetve vannak bizonyos események helyek, ahol megfelelő számú nyomjelzőért cserébe lehet menekülst szerezni. Nyomjelzőt nem könnyű szerezni. Körönként egy jelenik meg, illetve néhány helyen lehet nyomhoz jutni - általában elég értékes :).

Ennyit a játékról, és nézzük milyen élményt nyújt. Sajnos (vagy épp ez az előnye?) nagyon függ, hogy milyen csapattal játszol. Játszottam már nagyon összedolgozó csapattal - nagyon hangulatos, pörgős játékot. Azonban volt negatív élményem is - ha valamelyik játékos egyenlőbbnek érzi magát a többieknél, akkor azzal elronthatja mindenki játékát. A feladat nehézsége nagyban függ a játékosszámtól - minél több játékos, annál könnyebb a játék. Ez egyensúlyozandó, számtalan dolog függ a játékosok számától (egyidejűleg jelenlévő szörnyek száma pl), azonban mégis - a körönkénti egy mythos sok játékosnál kevésnek tűnik. Ezt a Shadows over Camelotban kicsit jobban oldották meg - szerintem. Aki nem fél egy kis borzongástól, mindenképpen ajánlott.

A játékélményt fokozandó, újabb kiegészítők is kaphatók hozzá, egy kis színt víve a játékba. Az eddigi információk szerint azonban ez már csak az angolul tudóknak hoz reményt - magyarul nem lesznek.

PaYa

Vélemények a játékról

Gabesssz19 (2011-04-09)
9598102
pegazus (2010-05-29)
6610710
Egyedül nem igazán játszható,de ketten se m érdemes...
Muszasi (2010-03-25)
8499106
Zseniális játék. Ritka igényes kivitelezéssel. Nagyon nehéz és sok idő az értelmezése, többször is nekifutottunk a szabálynak mire úgy ahogy megértettük, de megérte. Nagyon jó és valóban a többiekre is rá vagy utalva, egyedül nem megy... Nagy hátrány a hossza, ritkán van 4-5 órája a csapatnak, hogy játszunk, és az összetettség miatt plusz idő mire az új emberek is megértik a lehetőségeket. Kipakolni se semmi. Az első játékot végig se tudtuk játszani, a másodikat nyertük, a harmadiknál felébredt a szörny, na ott esélyünk se volt. De nem adtuk fel :) Fantasztikus kiegészítők vannak hozzá. Sajnos mind angolul :(
Ryek (2010-01-27)
9688104
Tökéletes játék! Hosszú órákra leköti a társaságot. A szerencse természetesen jelen van mint mindenben, de nem kimagaslóan arra épül. Igényes kinézet, tartalmas és változó játékmenet. Nagyon jó benne h a játék ellen vannak a játékosok és nem kell 1 játékos, aki az ellenfelet irányítja. Az egyik olyan játék, ami megéri a 10 000 HUF-t.
csibu (2009-08-27)
77710105
Pozitívumok:
- gyönyörű
- szerepjátékos kivitelezés
- mindenki a játék ellen, közösen harcol
- bármennyien játszhatjuk, mindig izgalmas marad!
- újrajátszhatósága a karakterek, főgonoszok, a helyszínlapok miatt magas (plusz a kiegésztők miatt is, de azok közül sajnos még egy sem jelent meg magyarul)

Negatívumok:
- még gyakorlott játékosoknak is bonyolult és nehezen megérthető (a szabályzat is elég szerencsétlenül néz ki), nemhogy ha olyanokkal játszunk akik ne annyira jártasak a játékok között
- nagyon-nagyon hosszúra el tud nyúlni egy játék
- a kockadobások, lapkafelhúzások miatt nagy a szerencsefaktor
- eleinte nem gy gondoltam de több játékkal a hátam mögött azt mondom: túlontúl sok a jelző.

Összegezve csak azoknak ajánlom akik a fantasy világát nagyon szeretik, illetve akik nem fáradnak bele hogy az első pár menetet a szabályzatba bújva kell végigjátszani. Illetve csak összeszokott, gyakran összeülős társaságoknak ajánlom.

Én sokkal többet vártam tőle - csalódtam benne. De még így is van olyan jó játék hogy örüljek hogy beszereztem!
kimre (2009-07-09)
849998
Minél többen játszunk annál jobb. Amik tetszenek benne, hogy csapatjáték, elég sokáig lehet vele játszani.
Bár a kockadobás itt is bele tud rondítani (tudok néha igen rosszul dobni).
bokorn
8
nagyon jó kis játék, remek hangulattal, a kooperatív mód külön jó pont nálam
negatívumként tudnám megemlíteni hogy elég nehezen átlátható, rendkívül nyelvfüggő, és nagyon hosszú
viszont egyedül is játszható :)
szívem szerint 4,5 csillagot adnék neki, kár hogy ilyen nincs...
sinus1
8
Akik ismerik és szeretik a Cthulu mitológiát nagyon jól fognak szórakozni. A játék meglehetősen összetett és érdemes "szerepjátékos" stílusban játszani.
sarkany
10
Én holnap kapom meg,de már nagyon várom.