JÁTÉKLAP - BÉTA verzió

Online társasjáték

Üzenő / Chat



Az üzenő használatához regisztrálnod kell magad!
Regisztrálj most!

Memoir '44


(A játéklaposok szavazatai alapján)
9.0
(1)
5.0
(1)
10
(1)
6.0
(1)
9.0
(1)
2.0
(1)

Információk

Szerzô Borg, Richard
Játékidô 30 perc
Játékosok száma 2-2 fô
Alsó korhatár 12
Mechanika kockadobós (gurigálós)
kézből gazdálkodós (ami a kezedben van, azzal operálsz)
elemekből álló játéktér (legnépszerűbbek a hatszögek)
Kategória háborús (főleg megtörtént háborús események feldolgozása)
csatázós (a játék a szereplők összecsapására épül, ehhez kell mindenféle erőt, képességet, stb. gyűjteni)
Kiadó Days of Wonder
Egyéb nevek

Képek

Játékszabályok

Játékszabály neve Feltöltés dátuma Feltöltötte Link
Memoir \\\'44 j 2006-08-28 BiduLetöltés

Leírás

A Memoir '44 egy a nagyok közül. Különleges, történelmi háborús játék ez, melyben a játékosok kicsi plasztik-katonák seregének osztogatnak vezényszavakat, így nézve egymással farkasszemet. A II. világháborús csaták szinteréül hatszögekre osztott tábla szolgál. Minden egyes csata forgatókönyv szerint, hűen az egykori eseményekhez, a megfelelő terepen, a csapatok megfelelő elhelyezésével és a hadvezérek egykori célkitűzéseivel összhangban zajlik.

Ki ne ismerné azt a filmbéli jelenetet, amikor a normandiai partszakaszon a bunkerben őrt álló német katona megpillantja a ködből lassan elősejlő szövetséges csatahajókat, majd miközben eszeveszetten próbálja értesíteni a parancsnokságot becsapódnak az első lövedékek.

Igen, jól sejtitek. A normandiai partraszállás jelenetei peregnek.


1944. június 6.: a leghosszabb nap. Most nem azért ültem ide le, hogy elmeséljem a partraszállás történetét. Azt ismerhetitek a tankönyvekből is. Ha viszont végig játsszátok az általam ismertetett játékot, garantálom, hogy új információkkal gazdagodtok. Miről beszélek? Mindjárt kiderül.

Arról a játékról írok most nektek pár sort, ami a D-nap 60. évfordulójára készült és elődjének sikerét viszi tovább.

A játék a MEMOIR '44 címet kapta. Már akkor tudtam, hogy megkaparintok egyet, amikor még messze volt a megjelenéstől. Ennek több oka van. Az egyik, hogy kedvelem a történelmet, a másik a játék alkotójának a neve. Richard Borg.

Neeem, nem a Star Trek-ből szabadult szereplő ("resistance is futile"), hanem az amerikai polgárháborút feldolgozó Battlecry játék alkotója. Ha ezt sem ismeritek, akkor kattanjatok rá a www.boardgamegeek.com oldalra és ott találtok bővebb információt.

Ezt a játékot anno még a CD Fűben mutatta be nekünk Fairlight úr. Akkor egy páros játékot próbáltunk ki. Ketten az északiak seregét, ketten a déliek seregét irányítva. Egy merész manőver és hadvezértársnőm ördögien szerencsés dobásai meghozták akkor a győzelmet. Rendkívül gyorsan megtanulható szabályok, gyors játékmenet, változtatható pálya és egyéb szempontok miatt igen megtetszett a Battlecry. Egy problémám volt a játékkal, ez pedig az amerikai polgárháború körítés. Sajnos nem tartozik a kedvenceim közé, nem villanyozott fel, hiába a jó rendszer, tehát ez a játék nem került bele a gyűjteményembe. A világháló egyik mély bugyrában megtaláltam a fantasy változatot, amit a lelkes szerzője félbehagyott, de a közeljövőben talán én is foglalkozom vele egy kicsit, mert látok benne potenciált. Úgy tűnik maga Richard Borg sem dobta sutba a rendszerét, mert második világháborús köntösbe bújva, de visszatért a játék.

Lássuk csak mit is találunk a dobozban. A hivatalos oldalon már láttam, mit várhatok, és amikor betértem a könyvtárba, hogy átvegyem a MILAN rendelésben érkezett játékaimat, nem bírtam ki, és Biduval jól kinyitottuk. Nem csalódtunk.

A doboz tartalma
A Days of Wonder kiadó kitett magáért. A nagyméretű játéktáblát kihajtogatva az első dolog ami feltűnt, hogy a tábla kétoldalas. Az egyik oldalán egy tengerparti szakasz látható partraszállós küldetésekhez, a másik oldalon viszont már füves területet látunk. Az is azonnal feltűnt, hogy a tábla nem számítógéppel generált terepet mintázott, hanem, ha jól látom, akkor kézzel festett (vagy Photoshoppal). A játéktér hatszög alakú részekre (hex) van osztva. Egy vörös szaggatott vonal vágja a táblát 3 részre. Ez mutatja a jobbszárny, balszárny, illetve a középső frontszakasz helyét. Hogy miért fontos ez? Erre majd visszatérünk az akciókártyáknál.

Amint később kiderült több tábla kombinálásával, sokkal nagyobb terep kialakítására is lehetőségünk van, ami szintén nagyban növeli a lehetséges variációk számát.

Elsőre a terep nagyon egysíkú, de egy zseniális megoldással szinte végtelen változatosságú terepet ki tudunk alakítani a játékhoz tartozó külön felhelyezhető hex lapokkal. A lapokon különféle tereptípusokat (erdő, domb, bozótos, folyó, város) láthatunk. A lapkák design-ja szintén nagyon jó minőségű véleményem szerint. Mindegyik lap kétoldalas, más-más terepet mutatva.

Találhatunk még egyéb tereptárgyakat is. Bunkereket és hidakat is elhelyezhetünk a térképen.

A seregek. Két csapat küzd egymás ellen a MEMOIR '44-ben. A szövetséges haderő a német alakulatokkal méri össze erejét. Mindkét hadseregben háromfajta egység található. Gyalogság, páncélosok és a tüzérség. A gyalogság és a páncélosok mindkét seregben máshogy nézek ki, így nem csak a színük alapján lehet megkülönböztetni őket. A figurák kinézete teljesen jó, viszont az anyagukkal nem vagyok megelégedve. Nem kemény műanyag, mint a Rizikó, vagy a History of the World esetén, hanem egy félkemény gumiszerű anyagból kerültek kialakításra. Ennek köszönhetően kicsit deformálódnak. Nem a legjobb látvány a lefelé kókadó ágyúcső, vagy a talajt géppuskázó német katona. Játék közben ez abszolút nem zavar, de azért erre ügyelhettek volna.

Mindkét oldal rendelkezik saját tereptárgyakkal is. Homokzsák fedezék, szögesdrót akadály, illetve tankcsapdák teszik teljessé a palettát. A légierő teljesen kimaradt.

A készlethez tartozik néhány jelölő is, amelyekkel a különleges egységeket jelölhetjük meg. A német rohamosztagok, a brit ejtőernyősök, az amerikai Rangerek és a francia ellenállás katonái különleges képességekkel rendelkeznek a harcmezőn, ezek megkülönböztetésére szolgálnak a kis pajzs alakú lapocskák.

A doboz egyik legfontosabb része a 60 lapos kártyapakli. A kártyák segítségével tudunk seregeinknek parancsokat kiosztani. 40 szekció kártya, amelyekkel a front egy, vagy több részén állomásozó seregeinket aktiválhatjuk és 20 taktika kártya található a pakliban. A taktika kártyák általában különleges támadásokat és hadmozdulatokat tartalmaznak, melyek akár a küzdelem menetét is megváltoztathatják. Légicsapást mérhetünk ellenfelünkre, pusztító ágyútűzzel zilálhatjuk szét a seregét, vagy a vonalak mögé beszivárgó egységgel lephetjük meg az ellenséges sereget.

Igen praktikus ötlet a kártyatartó állvány, ami lehetővé teszi, hogy kártyáinkat jól átlássuk, és mindkét kezünk szabad legyen a hadmozdulatok végrehajtására.

A 8 speciális kocka a csaták lejátszásához szükséges. Fából vannak és kicsit régies hangulatúak. Elsőre nem tetszettek, de aztán megbarátkoztam velük.

A szabálykönyv igen jól megszerkesztett, szépen illusztrált. Semmi felesleges sallang. Nem kell több oldal rizsán átrágnunk magunkat, mert lényegre törő. A szabályok egyértelműek, ábrákkal is illusztrálva kerülnek magyarázatra. Villámgyorsan megtanulható. A szabálykönyv második fele tartalmazza a 16+1 küldetést. Minden küldetésnél egy pontos térképet kapunk a terep kialakításához, a harcoló felek egységeinek számával, illetve az adott scenario-hoz tartozó speciális szabályokkal, győzelmi feltételek ismertetésével. Igen jó ötlet, hogy a történelmi háttér is olvasható minden egyes küldetésnél.

A szabályok ismertetésére nem térek ki, az letölthető a játék hivatalos oldaláról is (www.memoir44.com). Dióhéjban csak pár szót.

A játékosok az akciókártyákkal aktiválhatják seregeiket. Például az egyik akciókártyát használva két egységet indíthatunk meg a jobb szárnyon, míg egy másik akciókártya minden frontszakaszon egy-egy egységet aktivál. Az egységek adott számú mezőt mozoghatnak. A mozgásra igen nagy hatással van a terep. Erdőbe belépve minden egységnek meg kell állnia, hiába lenne még mozgáspontja. Lőtávolságon belül lévő ellenséges egységekre tüzelhetünk is. A terep, illetve a távolság befolyásolja mennyi kockát használhatunk fel a támadáshoz. Ha a kockadobás során sikerült olyan ikont is dobnunk, mint az az egység, amire céloztunk, akkor találatot értünk el, és az ellenfélnek le kell vennie egy katonát/harckocsit stb. a megtámadott egységből.

Lássunk egy példát. Gyalogságunk egy erdő mellett áll. Az erdőben egy ellenséges hadtest. Szintén gyalogság. A mi csapatunk 1 az erdőben lapuló csapat 4 figurából áll*. Nem gondolkodunk, nekitámadunk az ereje teljében lévő csapatnak. Alapesetben 3 kockát használnánk támadáshoz, mert a közvetlen mellettünk lévő mezőt támadjuk. Az erdőbe befészkelt ellenfelet viszont nehéz kifüstölni, ezért egyel kevesebb kockát használhatunk. Két kockát felhasználva egy kézigránátot és egy zászlót dobtunk. A kézigránát minden egységet sebez, tehát az ellenfél levesz egy figurát. A zászló neki viszont igencsak pech, mert azt jelzi, hogy vissza kell vonulnia egy mezőt. Hát igen, embereink teljes erőbedobással támadtak és kiszorították az ellenfelet az erdőből. Egy különleges szabálynak köszönhetően seregünk (az az 1 figura) benyomulhat a kiszorított ellenfele helyére, ezáltal ők szerzik meg a stratégiailag fontos erdőszakaszt.

* a sereg értelemszerűen nem 4 emberből áll. A figurák nem feltétlenül a csapat létszámát mutatják, hanem leharcoltságának mértékét, az emberek sérülésének szintjét. Egy figurából álló csapat is teljes harci értékével harcol.

A tankok igen erős ellenfelek és már 3 mező távolságból is a legnagyobb erővel támadnak (3 kocka), míg a tüzérség akár hat mező távolságról is szórhatja a halált. Bunkerek és a szögesdrót alaposan megnehezíti a támadók helyzetét, míg a tankcsapdák a páncélos életét keserítik meg.

A 16 scenerio-t végigjátszva egészen biztosan kellemes óráknak nézünk elébe.

Ha pedig ez nem elég, akkor a szabálykönyvön található egyedi kódot felhasználva regisztrálhatjuk magunkat a játék weboldalán, így újabb hivatalos és a játékosok által beküldött küldetéseket tölthetünk le. Ugyancsak itt találhatjuk meg a játék OVERLORD változatát is, ami küldetéseket és szabályokat tartalmaz arra az esetre, ha több táblát kombinálunk. A játék alapesetben kétszemélyes, de az OVERLORD szabályokat használva akár hatan is részt vehetünk a csatákban.

Amúgy a játék igen pörgős. Egy scenario lejátszása 30-60 perc, ami messze alatta marad egy durva harci játék több napos, hetes játékidejének.

Személy szerint igencsak ajánlani tudom a játékot mindenkinek, akinek ez a stílus bejön.

A küldetések:
1. Pegasus bridge
2. Sainte Mere-Eglise
3. Sword Beach
4. Pointe-du-hoc
5. Omaha Beach
6. Mont Mouchet
7. Vassieux, Vercors
8. Opération Cobra
9. Opération Lüttich
10. Toulon - Campagne de Provence
11. Libération de Paris
12. Montélimar - Campagne de Provence
13. Arnhem Bridge
14. Arracourt
15. Saint-Vith, Ardennes
16. Trouée de Saverne, Vosges

Linkek:
http://www.memoir44.com - a játék hivatalos honlapja
http://www.boardgamegeek.com/game/551 - információ a Battlecry játékról

írta: Leaxe

Bidu

Vélemények a játékról

andris (2010-02-23)
9510692
Én ugyan nem ismerem a több napig tartó harci játékokat, úgyhogy nincs összehasonlítási alapom, de ez a játék nagyon bejött. Tényleg könnyen megtanulható, gyorsan lejátszható(szcenáriótól függően),mindig pörgős, izgalmas partikat kínál. A szcenáriók valós csaták szimulációi, ennek megfelelően nem mindig egyenlő esélyekkel indul a két fél, ajánlott minden jelenetet megismételni, szerepet cserélve. Rengeteg kiegészítő kapható már hozzá, párat be is szereztem, de kipróbálni még nem tudtam (pillanatnyilag nincs kivel). Két negatívum : erősen nyelvfüggő, bár alap angoltudással már játszható, a másik az ára, ami igen borsos...