JÁTÉKLAP - BÉTA verzió

Online társasjáték

Üzenő / Chat



Az üzenő használatához regisztrálnod kell magad!
Regisztrálj most!

Sankt Petersburg


(A játéklaposok szavazatai alapján)
7.9
(7)
4.0
(4)
3.0
(3)
7.0
(4)
6.8
(4)
4.0
(3)

Információk

Szerzô Brunnhofer, Bernd
Játékidô 90 perc
Játékosok száma 2-4 fô
Alsó korhatár 10
Mechanika kézből gazdálkodós (ami a kezedben van, azzal operálsz)
Kategória gazdasági (nyersanyagok gyűjtögetése, optimális felhasználása, befektetése)
kártyajáték (főszereplő a kártya! lehet, hogy egyáltalán nincs is tábla)
Kiadó Rio Grande Games,Hans im Glück,999 Games
Egyéb nevek Saint Petersburg

Képek

Játékszabályok

Játékszabály neve Feltöltés dátuma Feltöltötte Link
Sankt Petersburg játékszabály 2006-08-28 BiduLetöltés

Leírás

A HANS IM GLÜCK új játéka, a Sankt Petersburg az orosz Péter cár idejébe kalauzolja a játékosokat. Uralkodása alatt Péter cár megreformálta az orosz közigazgatási rendszert, kivezette Oroszországot a középkorból és felzárkóztatta Európa többi országához. Szentpétervár lett a fővárosa, ide helyezte a vezető elit réteget, valamint jó néhány híres és gyönyörű épületet is emeltetett itt. A játékban győzelmi pontokat kell gyűjteni ezeknek a híres épületeteknek az újjáépítésével, valamint azzal, hogy a nemeseket meggyőzzük, támogassák az ügyünket. A játék főleg kártya alapú és a mechanizmusa különböző kártyacsomagokra épül, minden körben másikat kell használni, így mindig új lapok kerülnek játékba. Ezek a különböző paklik a következők: munkások, épületek, nemesek és az úgynevezett cserekártyák (speciális lapok).

A játék elején mindegyik paklit megkeverjük és lefordítva elhelyezzük a táblán a megfelelő helyre. A kártyacsomagokon kívül a játéktáblán látható még 2 sorban 8-8 mező, ahová szintén kártyákat helyezünk majd, valamint egy sáv, ahol mindenki jelölheti a győzelmi pontjait. Kezdéskor a részt vevő játékosok számától függően 4-8 munkáskártyát felfordítunk és elhelyezünk a két sor felső részén. Ezek után minden játékos kap 25 rubelt és kezdődhet a játék.

A játék több körből áll, amely körök 4 fázisra oszlanak. Ezekben a fázisokban mindegyik paklit egyszerre használjuk a következő sorrendben: először a munkások, majd az épületek, a nemesek és legvégül a cserekártyák. Annak ellenére, hogy különböző típusú kártyákat használunk, mindegyik fázist ugyanúgy kell lejátszani: először a játékosok akcióköre következik, amely fázis alatt az alábbi akciókat lehet elvégezni:
- Vásárolhat egy munkást vagy egy épületet úgy, hogy elveszi a tábláról és kifizeti érte a kártyán jelölt árat. Utána elhelyezheti maga előtt arccal fölfelé az asztalon.
- Elvehet egy kártyát a tábláról és a kezébe veszi. (A kézben tartható lapok száma maximum 3, de amit így vesz föl a játékos, az nem kerül semmibe.)
- Kijátszhat egy kártyát a kezében lévők közül úgy, hogy maga elé rakja és kifizeti az árát. Így lehetősége lesz fölvenni egy kártyát úgy, hogy nem kell azonnal kifizetnie, csak később, ha ki akarja játszani.
- Végül a játékos passzolhat, vagyis nem csinál semmit.

Egy játékos egyszerre csak egy akciót hajthat végre, de ennek a fázisnak nincs vége azzal, ha mindenki elvégezte a maga akcióját. Addig folytatódik, amíg mindenki passzol. Így annyi akció hajtható végre, amennyit a játékos akar (vagy amennyit a pénze enged).

Ha mindenki passzolt, pontozás következik. Attól függően, hogy abban a fázisban épp melyik kártyatípust használjuk (munkások, épületek vagy nemesek), a játékosok megnézik a maguk elé tett lapokat. Mindegyiknek van győzelmi pont értéke és/vagy rubeljel van rajta. A megfelelő típusú kártyákért mindenki begyűjtheti a pénzét és hozzáadhatja pontjaihoz az jelzett győzelmi pontokat is. Minden fázis utolsó mozzanataként új kártyákat helyezünk a játéktáblára úgy, hogy végül megint mind a 8 lap elérhető legyen. A feltöltés úgy történik, hogy a felső sorban lévő kártyákat alulra toljuk és a felső sorba tesszük az újakat. Azt a szabályt kell figyelembe vennünk, miszerint az új kártyákat mindig a következő fázis paklijából kell elvenni, így a munkásokat az épületek követik, azokat a nemesek és végül következnek a cserekártyák.

A cserekártyák fázisának némileg eltérőek a szabályai. A játékosok még egyszer végig csinálhatják az akciófázist, és húzhatnak új kártyákat, de már nincs a kör végén értékelés. Végül az összes kártya a felső sorból alulra kerül, ennélfogva az alsó sorban lévőket egészen kivonjuk a játékból.

Meglehetősen nehéz így körvonalazni a játék alap mechanizmusát, mindenesetre igazából sokkal könnyebb, mint amilyennek hangzik. Lényegében ez egy vásárlós/helyezgetős játék, ahol annyi győzelmi pontot kell gyűjteni, amennyit csak az értékes kártyák vásárlásával lehet. Viszont jóval több stratégiát igényel, mint gondolnánk.

Egy jól megfigyelhető tény, hogy a játékosok állandóan pénzszűkében vannak. Ez volt a szerző szándéka, mivel így folyton új utakat kell keresni, hogyan lehet a legkedvezőbben, a legtöbb haszonnal elkölteni a rendelkezésre álló pénzt. Itt jön be az új kártyák elhelyezésére vonatkozó speciális szabály, miszerint a játékosnak egy rubellel kevesebbet kell fizetnie minden épületért, amit a játéktábla alsó sorából vesz el, sőt az elhelyezési költség is csökken eggyel minden azonos kártyáért, amit már maga elé rakott. Végül létezik még az Aranyműves és az Ács, amely két kártya a nemesek és az épületek vásárlási árát csökkenti eggyel. Ezek a csökkentések kombinálhatók is, így okos tervezéssel remek árat lehet elérni.

Szintén nagy fontosságúak a cserelapok, amikről eddig nem esett szó. Ezek lehetnek akár munkások, épületek vagy nemesek, különlegességük az, hogy a játékos előtt lévő ugyanolyan kártyákat "upgrade-li". Így a cserekártyák gyakorlatilag helyettesítik az azonos típusú többi kártyát. Eltekintve attól, hogy ezek a lapok magasabb győzelmipont-számot vagy rubelt érnek, legtöbbjüknek egyéb speciális képességük is van, amit a játékosok javukra fordíthatnak: néhány közülük kiegészítő bevételt jelent speciális helyzetekben, míg mások lehetővé teszik további lapok húzását, vagy a kézben tartható lapok számát növelik eggyel.

A játék végén a részt vevők aktuális győzelmi pontjai rögtön láthatók a játéktábla megfelelő sávjában, de néhány végső korrekciót még el kell végezni, a végeredmény eléréséhez. Mindenki további győzelmi pontokat kap, ha az összes különböző nemest sikerült összegyűjtenie, valamint 10 rubelenként is jár 1-1 pont. Ha azonban a játékos kezében még van lap, mindegyikért 5 pont levonás jár! Ahogy már korábban jeleztük, előfordulhat, hogy a játék mechanizmusa néhány ponton ismerősnek tűnik más játékokból, de azt gondolom, Michael Tummelhofer sikeresen alkotott egy új, izgalmas és érdekes játékrendszert.

A játékosoknak gondosan kell tervezniük, hogy a kártyák kijátszását a lehető legkedvezőbben hajtsák végre, de még a legjobb terv sem válhat valóra, ha az ellenfél meghiúsítja azzal, hogy felvesz egy számunkra nélkülözhetetlen kártyalapot. A játékosok közötti közvetlen interakció kicsit kevés ebben a játékban, mivel mindenki azzal van elfoglalva, hogy a maga Szentpétervárát építgesse. De ez igazából nem is olyan fontos, mert a játékrendszer biztosítja, hogy mindenkit elfoglaljon a saját feladata. A jó benyomásokat csak tovább erősíti a jól megválasztott és megvalósított háttértörténet, sőt még a grafika is azt bizonyítja, hogy ezt a játékot különös gonddal készítették.

Sir Muki

Vélemények a játékról

maat (2011-10-29)
1033764
Szerintem nagyon jó játék. És mivel én egyáltalán nem hiányolom az interakicót én nyugodt szívvel adhatok neki 10-est.
blianhun (2010-02-19)
853774
Négyen a legjobb, de kettesben is remek. A konfrontációt kicsit hiányolom belőle: nemes-átcsábítás vagy valami hasonló...
Ugyanakkor igazi shopping game, 'veszek ezt-veszek azt', asszonypajtás imádja!
Plenni (2009-10-20)
753764
hakansukur (2009-06-18)
8378
Jó. Én következetesen nemesgyüjtô vagyok, és ezért az épületeket hanyagolom, aminek az az eredménye, hogy mindig a játék végén jövök fel. Kevés a játékosok közötti konfrontáció, kb. olyasmi mint az Alhambra. Tetszik a játék kinézete, féltem h a papírpénzek hamar rongálódnak, de eddig nincs vele gond, igaz, nem mindennap játszunk vele.
Bidu
6
Az első játékok között volt, amit megvettem magamnak, viszont az első volt, amit tovább is adtam gyorsan.
Nekem igazán nem jött be.
Talán az lehet a magyarázata, hogy sokkal többet vártam egy olyan játéktól, mely elnyerte a Deutscher Spiele Preis díjat.
A kivitelezése azonban nagyon tetszik. Főként, ha azt vesszük, hogy egy kártyajátékkal van dolgunk.
Egy próbát azonban mindenkinek megér!
Dunda
8
Nálunk sokan gyűjtik a nemseket, és bár rengeteg pontot érhet a végén, nem mindig elég a nyeréshez. egy kevesebb nemest, de sok pontot érő épület kombináció is lehet hasznos. Viszonylag sokat nyertem a játékból, és az esetek közel felében nem feltétlen a nemsekkel. Bár a nemesekre mindig nagyon kell figyelni. És igen látványos előre ugrást eredményezhet. Persze ha mindenki utazik a nemsekre, akkor már nem oly 1xrű...Amúgy megértem Bidut is valahol: még mi sem tudjuk eldönteni emnnyire szerencse kérdés a játék nyerése, de bár annak tűnik gyakran -milyen lap marad vételre - azért nem az, ha vki nem ragaszkodik mereven a taktikájához, és kreatívan át tud állni a lapoknak megfelelően...szóval mi szeretjük. A legnagyobb baja, h csak 4 személyes...
Viktorta
8
Sziasztok!

Nekem tetszik a játék, jó a mechanizmusa, tetszetős a kinézete is. A kevés interakciót a baráti körben való játszásnál mindig fel lehet dobni egy kis szerepjátékszerűséggel és/vagy egy kis sörrel:)
A nemesgyűjtögetéses taktika működik nálam is a legjobban, de mindig keverek bele épületeket is, kb a játék 1/3-től kezdem el olcsóbbakkal, utána pedig egyre drágábbakat. Sok függ a taktikám nemes vs. épület arányainál a kijövő lapoktól, de hát ezért nem lehet kétszer ugyanazt megjátszani:)
Összeségében egy jópofa játék, a cégnél ha van időm, a számítógépes verzióval is játszok néha:)