JÁTÉKLAP - BÉTA verzió

Online társasjáték

Üzenő / Chat



Az üzenő használatához regisztrálnod kell magad!
Regisztrálj most!

Gheos


(A játéklaposok szavazatai alapján)
6.0
(1)
9.0
(1)
4.0
(1)
9.0
(1)
4.0
(1)

Információk

Szerzô Wiersma, René
Játékidô 45 perc
Játékosok száma 2-4 fô
Alsó korhatár 10
Mechanika kézből gazdálkodós (ami a kezedben van, azzal operálsz)
lapkalerakós (ha már van nálam…)
árucikk spekulációs ()
Kategória ókori (ókorban játszódik)
civilizációs (valós vagy képzelt történelmi időkben, korszakokban játszódnak)
Kiadó Z-Man Games
Egyéb nevek

Képek

Játékszabályok

Játékszabály neve Feltöltés dátuma Feltöltötte Link
Gheos játékszabály 2007-07-05 BiduLetöltés

Leírás

A játékosok az istenek bőrébe bújhatnak: formálhatják a Föld felszínét, és benépesíthetik. Parancsot adhatnak az alkotásra, a kontinensek elpusztítására vagy épp civilizációk kiemelkedésére és elbuktatására! A követőket luxussal elhalmozva, azonban szoros figyelemmel követve a templomok és piramisok építését. Az istenek közül egy, akinek a követői a leggazdagabbak, leghűségesebbek és leghatalmasabbak - a többiek fölé emelkedve megnyeri a játékot! Szokás szerint kezdjük a kinézettel. A doboz mérete a Carcassonne dobozzal megegyezik, azaz egy átlagos "szabványdobozhoz" képest kisebb. A játék doboza hívogató, egy jól sikerült festmény díszíti a játékot. Megfelelőképpen dekoratív, mégse hivalkodó. A doboz hátsó felén lévén kedvcsináló jót sejtet, mert egyből 3 nyelven is rajta van (angol, francia, és német). A kinyitás után meglepő, hogy magát a dobozt nem a szokásos karton-kasírozással készült, hanem valami lágyabb anyagból (és hajtva is van). Az első szembeötlő, hogy csak egyszerű papírtálca van a dobozban ? azt hiszem ez a kis kiadók költségcsökkentő sajátja. Jó, elfogadható, de így mégse tölti be a funkcióját. Legalább visszazárható zacskókat (hivatalos nevén simítózáras tasak) adnának hozzá, hogy ne szóródjanak szét az alkatrészek. A következő, ami szembeötlő, hogy a játék fő elemének tekinthető háromszöglapkák egyik fele üres. Azt hiszem ennél égbekiáltóbb spórolást nem nagyon tudott volna a kiadó elkövetni. A lapkák egyik fele így sima fehér (legalább valamilyen színes lenne?). Koszolódik, meglátszódnak az ujjlenyomatok és abszolút félkész érzete van. A másik fele viszont nagyon kellemes, jól eltalált színharmóniát tükröz (szigeteket, tengert és szimbólumokat tartalmaznak a lapkák). A játékhoz még faalkatrészek tartoznak (6x5 színes kocka és 6 korong), és 12 pontozókorong, győzelmi pontjelző lapkákkal együtt. A minőség nem a legtökéletesebb: a háromszögek elég vékonyak, a pontjelző lapkák pedig abszolút minimál-designosak. Egy dolog, ami igazán jól sikerült: a pontozókorongok. Ami még nem került szóba, az a szabálykönyv. Itt is piros pontot könyvelhet el a kiadó, hiszen ez is három nyelven a dobozban van. Nem is értem (na jó, ötleteim vannak), hogy ez miért csak a kiskiadóknak éri meg? Ráadásnak a többnyelvű szabály általában (és itt is!) magával hozza, hogy a játékalkatrészeken semmilyen nyelvfüggő elem nincs. Azaz bárki számára jól játszható, egyedül a számokat kell ismerni hozzá. A szabály pedig letölthető egy kedves ismerős jóvoltából (ezúton is köszönöm neki, hogy megismertetett ezzel a csodálatos játékkal!).
Nézzük a kinézet után magát a játékot. Azt hiszem ez az a pont, ahol nem nagyon találtam fogást. A játék a lapkalerakós típusú játékok egyike (azaz lapkafektetéssel folyamatosan építjük a pályát). Ennek a játéktípusnak a klasszikusa a Carcassonne (alapjáték, mindenkinek kötelezően kipróbálandó darab!), azóta elég sok lapka lehelyezéses játék jelent meg. A Gheosban már jól látható a fejlődés: itt két, korábban kézben tartott lapkából kell egyet kiválasztani és a meglévő pályához illeszteni vagy egy meglévő pályaelemet kicserélni. Ez utóbbi nem sok helyen jelenik meg (tudom, a Java esetében a ráépítés majdnem ugyanezt a funkciót tölti be). Ennek megfelelően a pálya folyamatosan változik, és nem csak gyarapszik. Másik egyediség, hogy a játékosok nem egy-egy civilizációval vannak, hanem bármely játékos bármely civilizáció fejlődéséhez (vagy épp pusztulásához) szabadon hozzájárulhat. Egy-egy játékos a civilizációktól követeket szerezhet, ez mutatja, hogy milyen befolyása van az adott civilizációnál. Egyedül néhány lapka védett a kicseréléstől (piramisok), különben bármelyik lapka helyett új lapkát tehetünk, ezáltal újabb szigeteket képezve a korábbi kontinensekből, vagy kontinenseket olvaszthatunk össze. A lapka lehelyezése után a játékos kap egy követet, egy létező civilizációból. A követek a későbbi pontozáskor értékesek, annak függvényében kapnak a játékosok pontot a civilizációkból. A lapkákon 4 (plusz 3) fajta szimbólum található, ez a 4 szimbólum különböző alkalmakkor használatos. Egy lapka lehelyezésével (vagy kicserélésével) vándorlásra kényszerül egy civilizáció, vagy két civilizáció háborúba keveredik. Vándorlás esetén a civilizáció a több búza szimbólumot tartalmazó földrész felé fog vándorolni. Ha ez egy sziget, akkor az a civilizáció kihalásához vezethet. Amennyiben a vándorlás következtében egy más civilizáció földrészére vándorol, akkor az is a kihaláshoz vezet, hiszen a fáradt civilizáció nem tud harcolni. Ha nem vándorlás következtében kerülnek egy földrészre, akkor harcra kerül a sor. A harc roppant egyszerűen dől el, akinek több kardja (kard szimbólum) van, az az erősebb civilizáció. A vesztes pedig elsüllyed az évszázadok viharában, teljesen le kell venni a pályáról. Amennyiben egy civilizáció kipusztul, akkor nem csak a civilizációjelzőjét kell levenni a pályáról, hanem a közben megszerzett követeket is elveszik a játékosok. Ezzel lehet (és kell is számolni), így lehet a többieket akadályozni a pontszerzésben.
A játékosok célja, előnyben részesített civilizációja folyamatosan változik. Pontot szerezni többféleképpen is lehet. Legegyszerűbb módja, hogy amennyiben EPOCH lapkát húz valaki, akkor a lépcsős templomok alapján szereznek pontokat a játékosok (követek száma * civilizáció földrészén lévő lépcsős templomok száma).
Másik lehetőség, ha a játékos úgy dönt, hogy értékelést indít. Ekkor a serleg szimbólumok alapján lehet pontokat szerezni (követek száma * serlegszimbólumok száma). Minden játékosnak csak három lehetősége van ilyen pontozást indítani, és körönként maximum egyszer. Követek nélkül egyetlen úton lehet ponthoz jutni, a szimbólumos templomok segítségével. Amennyiben olyan lapkát tesz le a játékos, amelyen ilyen templom van, akkor annyi pontot kap, amennyi, a templommal megegyező szimbólum van az adott kontinensen. A játéknak akkor van vége, ha 8 (illetve játékosok számától függő számú) EPOCH lapkát kihúznak a játékosok, vagy minden játékos kihasználta a saját pontozási lehetőségeit. Ezután minden játékos összeszámolja a pontjait, és aki több pontot szerez, megnyeri a játékot.
Alapvetően két kiemelkedő pontja van a játéknak: a felülépítés minden eddigihez képest nagyobb szabadságfokot ad a játékosok kezébe. A másik szép a folyamatosan változó érdekrendszer, amit a követek nyújtanak. Lehet látni, kivel kell és érdemes összefogni, egy-két lépés erejéig. A játékmenet változatos, fordulatos. A szerencsétől nem mentes, mert a húzást befolyásolni nem tudjuk, ennek ellenére mégis azt mondom, hogy a szerencse nagyon alacsony szinten van. Kezdőknek nem ajánlom, mert elég összetett, sok mindenre oda kell figyelni, és egy hibás lépés elég komolyan visszavetheti az eredményeket.

PaYa

Vélemények a játékról

szas (2011-10-28)
69494