Leírás
A játékosok az istenek bőrébe bújhatnak: formálhatják a Föld felszínét, és benépesíthetik. Parancsot adhatnak az alkotásra, a kontinensek elpusztítására vagy épp civilizációk kiemelkedésére és elbuktatására! A követőket luxussal elhalmozva, azonban szoros figyelemmel követve a templomok és piramisok építését. Az istenek közül egy, akinek a követői a leggazdagabbak, leghűségesebbek és leghatalmasabbak - a többiek fölé emelkedve megnyeri a játékot! Szokás szerint kezdjük a kinézettel. A doboz mérete a Carcassonne dobozzal megegyezik, azaz egy átlagos "szabványdobozhoz" képest kisebb. A játék doboza hívogató, egy jól sikerült festmény díszíti a játékot. Megfelelőképpen dekoratív, mégse hivalkodó. A doboz hátsó felén lévén kedvcsináló jót sejtet, mert egyből 3 nyelven is rajta van (angol, francia, és német). A kinyitás után meglepő, hogy magát a dobozt nem a szokásos karton-kasírozással készült, hanem valami lágyabb anyagból (és hajtva is van). Az első szembeötlő, hogy csak egyszerű papírtálca van a dobozban ? azt hiszem ez a kis kiadók költségcsökkentő sajátja. Jó, elfogadható, de így mégse tölti be a funkcióját. Legalább visszazárható zacskókat (hivatalos nevén simítózáras tasak) adnának hozzá, hogy ne szóródjanak szét az alkatrészek. A következő, ami szembeötlő, hogy a játék fő elemének tekinthető háromszöglapkák egyik fele üres. Azt hiszem ennél égbekiáltóbb spórolást nem nagyon tudott volna a kiadó elkövetni. A lapkák egyik fele így sima fehér (legalább valamilyen színes lenne?). Koszolódik, meglátszódnak az ujjlenyomatok és abszolút félkész érzete van. A másik fele viszont nagyon kellemes, jól eltalált színharmóniát tükröz (szigeteket, tengert és szimbólumokat tartalmaznak a lapkák). A játékhoz még faalkatrészek tartoznak (6x5 színes kocka és 6 korong), és 12 pontozókorong, győzelmi pontjelző lapkákkal együtt. A minőség nem a legtökéletesebb: a háromszögek elég vékonyak, a pontjelző lapkák pedig abszolút minimál-designosak. Egy dolog, ami igazán jól sikerült: a pontozókorongok. Ami még nem került szóba, az a szabálykönyv. Itt is piros pontot könyvelhet el a kiadó, hiszen ez is három nyelven a dobozban van. Nem is értem (na jó, ötleteim vannak), hogy ez miért csak a kiskiadóknak éri meg? Ráadásnak a többnyelvű szabály általában (és itt is!) magával hozza, hogy a játékalkatrészeken semmilyen nyelvfüggő elem nincs. Azaz bárki számára jól játszható, egyedül a számokat kell ismerni hozzá. A szabály pedig letölthető egy kedves ismerős jóvoltából (ezúton is köszönöm neki, hogy megismertetett ezzel a csodálatos játékkal!).
Nézzük a kinézet után magát a játékot. Azt hiszem ez az a pont, ahol nem nagyon találtam fogást. A játék a lapkalerakós típusú játékok egyike (azaz lapkafektetéssel folyamatosan építjük a pályát). Ennek a játéktípusnak a klasszikusa a Carcassonne (alapjáték, mindenkinek kötelezően kipróbálandó darab!), azóta elég sok lapka lehelyezéses játék jelent meg. A Gheosban már jól látható a fejlődés: itt két, korábban kézben tartott lapkából kell egyet kiválasztani és a meglévő pályához illeszteni vagy egy meglévő pályaelemet kicserélni. Ez utóbbi nem sok helyen jelenik meg (tudom, a Java esetében a ráépítés majdnem ugyanezt a funkciót tölti be). Ennek megfelelően a pálya folyamatosan változik, és nem csak gyarapszik. Másik egyediség, hogy a játékosok nem egy-egy civilizációval vannak, hanem bármely játékos bármely civilizáció fejlődéséhez (vagy épp pusztulásához) szabadon hozzájárulhat. Egy-egy játékos a civilizációktól követeket szerezhet, ez mutatja, hogy milyen befolyása van az adott civilizációnál. Egyedül néhány lapka védett a kicseréléstől (piramisok), különben bármelyik lapka helyett új lapkát tehetünk, ezáltal újabb szigeteket képezve a korábbi kontinensekből, vagy kontinenseket olvaszthatunk össze. A lapka lehelyezése után a játékos kap egy követet, egy létező civilizációból. A követek a későbbi pontozáskor értékesek, annak függvényében kapnak a játékosok pontot a civilizációkból. A lapkákon 4 (plusz 3) fajta szimbólum található, ez a 4 szimbólum különböző alkalmakkor használatos. Egy lapka lehelyezésével (vagy kicserélésével) vándorlásra kényszerül egy civilizáció, vagy két civilizáció háborúba keveredik. Vándorlás esetén a civilizáció a több búza szimbólumot tartalmazó földrész felé fog vándorolni. Ha ez egy sziget, akkor az a civilizáció kihalásához vezethet. Amennyiben a vándorlás következtében egy más civilizáció földrészére vándorol, akkor az is a kihaláshoz vezet, hiszen a fáradt civilizáció nem tud harcolni. Ha nem vándorlás következtében kerülnek egy földrészre, akkor harcra kerül a sor. A harc roppant egyszerűen dől el, akinek több kardja (kard szimbólum) van, az az erősebb civilizáció. A vesztes pedig elsüllyed az évszázadok viharában, teljesen le kell venni a pályáról. Amennyiben egy civilizáció kipusztul, akkor nem csak a civilizációjelzőjét kell levenni a pályáról, hanem a közben megszerzett követeket is elveszik a játékosok. Ezzel lehet (és kell is számolni), így lehet a többieket akadályozni a pontszerzésben.
A játékosok célja, előnyben részesített civilizációja folyamatosan változik. Pontot szerezni többféleképpen is lehet. Legegyszerűbb módja, hogy amennyiben EPOCH lapkát húz valaki, akkor a lépcsős templomok alapján szereznek pontokat a játékosok (követek száma * civilizáció földrészén lévő lépcsős templomok száma).
Másik lehetőség, ha a játékos úgy dönt, hogy értékelést indít. Ekkor a serleg szimbólumok alapján lehet pontokat szerezni (követek száma * serlegszimbólumok száma). Minden játékosnak csak három lehetősége van ilyen pontozást indítani, és körönként maximum egyszer. Követek nélkül egyetlen úton lehet ponthoz jutni, a szimbólumos templomok segítségével. Amennyiben olyan lapkát tesz le a játékos, amelyen ilyen templom van, akkor annyi pontot kap, amennyi, a templommal megegyező szimbólum van az adott kontinensen. A játéknak akkor van vége, ha 8 (illetve játékosok számától függő számú) EPOCH lapkát kihúznak a játékosok, vagy minden játékos kihasználta a saját pontozási lehetőségeit. Ezután minden játékos összeszámolja a pontjait, és aki több pontot szerez, megnyeri a játékot.
Alapvetően két kiemelkedő pontja van a játéknak: a felülépítés minden eddigihez képest nagyobb szabadságfokot ad a játékosok kezébe. A másik szép a folyamatosan változó érdekrendszer, amit a követek nyújtanak. Lehet látni, kivel kell és érdemes összefogni, egy-két lépés erejéig. A játékmenet változatos, fordulatos. A szerencsétől nem mentes, mert a húzást befolyásolni nem tudjuk, ennek ellenére mégis azt mondom, hogy a szerencse nagyon alacsony szinten van. Kezdőknek nem ajánlom, mert elég összetett, sok mindenre oda kell figyelni, és egy hibás lépés elég komolyan visszavetheti az eredményeket.
PaYa
|
|