Coloretto kivonatos játékszabály:
A játék célja |
A játék célja, hogy lehetô legtöbb pontot gyûjts 3, azonos színû lapokból álló sorozatokkal. |
Előkészületek |
A játék elején megkeverjük kártyapaklit és az aljától a 15. helyre betesszük a játék vége lapot. |
A játék vége |
A játék annak a körnek a végén fejezôdik be, amikor kihúzásra kerül a játék végét jelzô lap. |
A játék elemei |
Egy 77 lapbó álló kártyapakli, amelyben 7 színbôl egyenként 9 lap található, emellett 10 +2 pontot érô lap, 3 joker kártya és egy játék végét jelzô kártya. A joker kártyák bármelyik színre válthatók. A +2 pontos kártyákat azonnal elkönyveljük. |
Egy körben a játékos... |
A játék egy fordulóból és azon belül körökbôl áll. Egy körben a játékosok lapokat húznak és tesznek le az asztalra, illetve a letett lapokat veszik fel magukhoz. A felvett kártyák nyíltak, mindenki számára láthatók. Az a játékos, aki a kártyafelvétel mellett dönt, a kör végéig kimarad a játékból. Egy kör addig tart, amíg minden játékos fel nem vesz kártyá(ka)t. A játékos egy kör alatt a következô lehetôségek közül választhat:
- Amennyiben nincs felvehetô sorozat, vagy még nem akar felvenni, húzhat egyet a pakliból és tetszôleges sorhoz teszi. Ha nincs lehetôsége húzni, akkor fel kell vennie egy sort az asztalon lévôk közül. A lerakás szabályai a következô pontban.
- Amennyiben van felvehetô sorozat, felveheti (valamelyiket) és a saját kártyáihoz teszi. Az azonos színek elosztása automatikus. A felvétel szabályai a következô pontban.
Így csináld:
- Felcsapás a pakliból: A Lehetôségeid részben a Húzás gombot kell megnyomni, majd annak az sorozatnak a fejlécében lévô nyilacskára kell kattintani, amelyikbe szeretnenk tenni a lapot
- Oszlop felvétele: A felvenni kívánt sorozat felett lévô nyilacskára kell kattintani
|
|
A lerakás és felvétel szabályai |
A játékban mindig annyi sorozatnak van hely, ahány játékos játszik a partiban. A lerakásnál két szabályt kell figyelembe venni: egy sorozatban maximum 3 lap lehet és olyan sorozatba nem lehet tenni ahonnan valamelyik játékos már felvette a lapokat.
Felvenni abban az esetben lehet egy sorozatot ha már legalább egy kártya van az adott sorozatban. Az a játékos aki felvett egy sorozatot, a kör végéig kimarad a játékból.
|
Pontozás |
A játék végén van a pontozás. A joker kártyá(i)d ekkor rendelheted az általad választott sorozat(ok)hoz, hogy az minél hosszabb legyen. A játék annak a körnek a végén ér véget, amelyikben felhúzásra kerül a játék végét jelzô kártya. A kör még végigmegy, azaz minden játékos felveszi az egyik sorozatot, ezután történik a végeredmény megállapítása a következô módon:
A három leghosszabb egyszínû kártyákból álló sorozat plusz, a többi minusz pontot ér az alábbi táblázatnak megfelelôen:
- az 1 hosszúságú sorozat 1 pontot
- a 2 hosszúságú sorozat 3 pontot
- a 3 hosszúságú sorozat 6 pontot
- a 4 hosszúságú sorozat 10 pontot
- az 5 hosszúságú sorozat 15 pontot
- a 6 vagy több hosszúságú sorozat 21 pontot ér
Így csináld:
- Joker kártya letevése: Ha van joker kártyád akkor az utolsó kör végén ismét rád fog kerülni a sor és akkor teheted le a jokereidet, méghozzá úgy, hogy amelyik sorozathoz szeretnéd tenni a jokert, afeletti színes nyilacskára kell kattintanod.
|
A játékosnak a következô lapkombinációja van a játék végén:
A 3 leghosszabb sorozat (piros, sárga és zöld) 6 db-ból áll és ezek pluszban számítanak, ezért a pontszáma a következôképpen alakul: 3*21 pont. A 4. leghosszabb sorozattól (fekete, barna és fehér) viszont már mínuszban számítanak a pontok, azaz a pontszámból le kell vonni 2*3-at és 1*1-t, tehát a végeredmény 3*21 - 2*3 - 1*1 = 56 pont. Ne feledjük azonban, hogy nem ez a végsô pontszám, hiszen a +2-es lapokból származó plusz pontokat is hozzá kell adni ehhez a pontszámhoz és úgy adódik a végeredmény. Ha egy játékosnak például 5 db. ugyanolyan hosszúságú sorozata van, akkor abból 3 pluszban, 2 pedig mínuszban számít.
|
Eltérés az eredeti játékszabálytól |
- A játékosok nem kapnak kezdéskor egy lapot.
- A játék egyetlen fordulóból áll.
- Nem az a játékés kezdi az új kört, aki az elôzôben utoljára húzott.
|
Egyéb |
- 'Mikor leszel legközelebb' : itt tudod beállítani, hogy várhatóan mikor jelentkezel be a játékba legközelebb. Ez információt szolgáltat a veled egy partiban résztvevô játékosoknak; ha tudod, hogy hosszabb idôszakra elmész és nem lesz lehetôséged lépni, e beállítás segítségével ôk is értesülnek arról mikor számíthatnak rád. Az itt beállított érték, az összes olyan játékban (legyen az bármilyen típusú) meg fog jelenni, amelyikben benne vagy. A beállítás automatikusan eltñnik ha valamelyik játékban lépsz.
- 'Ez a játék számítson bele a havi statisztikámba' : ha bejelölöd a kis négyzetet és megnyomod az 'Ok' gombot, akkor a játék beleszámít az adott hónapi statisztikádba. Részletekért olvasd el a játékok oldalán található 'Információ a 'Hónap játékosa' mozgalomról' linket.
- 'Frissítés' gomb : az oldalt újratölti.
- 'Üzenet beállítások' : Itt tudod beállítani, mirôl, mikor, milyen típusú értesítést szeretnél kapni az adott partival kapcsolatban. Bôvebb információ a játékok oldalán található.
- 'Játékszabály' : ha bejelölöd a kis négyzetet és megnyomod a 'Mehet' gombot, akkor ez a játékról szóló szabály látható lesz.
|
|